Hopp til innhold

Kan slippe lastebillappen

Til høsten kan det bli både enklere og billigere å ta førerkort til traktor. Det betyr at man ikke lenger trenger å ta det kostbare lastebilførerkortet for å kjøre traktor.

Harald Lie
Foto: Lina Gaganis

Mulige nye regler gjør at personer som har fylt 18, og som har førerkort for traktor eller vanlig personbil, kan etter fullført tilleggsopplæring kjøre traktor med maksimalfart på 50 kilometer i timen.

Et lovforslag er sendt på høring, og kan tre i kraft allerede fra høsten av.

– Forslaget sendes ut på høring fra Vegdirektoratet nå, og målet er at dette skal endres allerede i høst, sier Kathrine Kleveland, Senterpartiets førstekandidat fra Vestfold.

Viktig for næringen

Traktor

Harald Lie sier det er viktig med høyere hastighet for ikke å være et hinder for andre bilister.

Foto: Lina Gaganis

Bonde og nestleder i Vestfold bondelag, Harald Lie, har lenge jobbet for å få til nye regler på området. For selv om det kun er snakk om en økning i fart på ti kilometer i timen, har det stor betydning for bøndenes drift.

– Jeg sitter rundt tusen timer i traktoren per sesong, og det er viktig for meg at jeg kommer meg så rakt som mulig fra det ene jordet til det andre. Det er både for ikke å være et hinder for andre trafikanter, og fordi det er tidsbesparende for min egen del.

Lie forteller at stadig flere bønder leier andres jord, og det betyr at de ofte må reise lange strekninger for å komme frem til jordene.

– Vestfoldbøndene kjører 280 000 kilometer på veien per sesong, og det tilsvarer syv runder rundt jorda, sier Lie.

Edvard Torheim

Edvard Torheim skal ta førerkort for traktor. Han håper nye regler kan spare han for et dyrt lastebilførerkort i tillegg.

Foto: Lina Gaganis

Får med de unge

For snart 15 år gamle Edvard Torheim kan de nye reglene spare han for et lastebilførerkort som koster rundt hundre tusen.

– Jeg synes det er kjempebra hvis det blir sånn. For jeg hadde måttet betale rundt hundre tusen kroner for lastebilførerkort hvis jeg skulle kjørt sånne traktorer når jeg blir 18 år.

Det er foreslått fem timer med tilleggsopplæring, men det er ikke bestemt hva de timene skal inneholde. Torheim tror at opplæringen må bestå av litt mer enn fem timer.

– Jeg har så vidt begynt å lære, og skal snart øvelseskjøre og jeg tror det kan være lurt med litt mer en fem timer teori før man får kjøre traktor i femti kilometer i timen.

Harald Lie er enig, og sier at et tilleggskurs er bra, men at det nok bør være litt mer omfattende.

Forslaget sendes på høring 1. juli.