Det blir stadig mer vanlig å kjøpe digitalt innhold fra nettet. Men hvilke rettigheter har egentlig forbrukeren?
– Er det mulig å angre på kjøp av digitalt innhold?
– Det er angrerett ved kjøp av digitale tjenester både når de er lagret på et fysisk medium, og når avtalen gjelder en ren digital tjeneste som skal lastes ned direkte eller strømmes, sier Jo Inge Bjørntvedt, regiondirektør i Forbrukerrådet.
Her er regelen du må følge hvis du skal bruke angreretten på digitalt innhold:
- Angreretten bortfaller ved påbegynt nedlasting og strømming av digitale tjenester, også selv om dette ikke fullføres i sin helhet.
Her er lenker til Forbrukerrådets sider om angreretten:
Angrerett på ebøker og lydbøker
Mange av de norske leverandørene av digitalt innhold strekker seg langt for kundene sine. Ved kjøp av digitale billetter på NSB er det for eksempel en angrefrist på 4 timer. Hos Ruter kan den digitale billetten kanselleres så lenge den ikke er aktivert. Ebok.no har i utgangspunktet ikke angrefrist på digitale kjøp.
– Det hender jo at kunder kjøper feil. Det skjer jo rett som det er. Vi prøver jo å være så imøtekommende som vi kan, sier Elizabeth Sellevold, administrende direktør i Ebok.no.
Ebok.no er avhengig av sine avtaler med forlagene. Og det er en vesentlig forskjell på ebøker og digitale lydbøker.
– Vi har anledning til å retunere den fila til forlaget. Og da kan kunden alltid angre det kjøpet. Når det gjelder ebøker får ikke vi returnert den boka tilbake til forlaget. Da er det ikke en automatisk angrerett, men vi prøver å komme kunden i møte så godt vi kan, sier Sellevold.
Ebøker som julegaver
Det kan være flere grunner til at man ønsker å bytte en bok. Det er jo ingen grunn til å sitte med 2 eksemplarer av en bok, selv om de er digitale. Her er det et skille på måten gaven blir kjøpt inn på. Kjøper man en spesiell bok, går det ikke an å angre.
– Det sikreste er å kjøpe et gavekort som blir levert på epost, eller så kan vi sende et gaveport med posten, som kunden kan legge under juletreet, sier Sellevold.
En fordel med kjøp av ebøker er at så lenge du har eposten som er knyttet til bokkjøpet, kan du laste boken ned igjen så lenge du lever. Men du kan ikke ha boken installert på mer enn 5 enheter.
Google Play og App Store
To av de mest kjente leverandørene av digitalt innhold i verden, har også muligheter for å angre et kjøp, selv om det er ganske innviklet hos den ene. Både i Google Play og i Apples App Store er det muligheter til refusjon av kjøp. Norsk lov gjelder ikke for dem, men etter at mange barn brukte «In-App Purchases», eller «Kjøp i program», som det heter på norsk, har Apple gjort det mulig å få refundert penger.
Kjøp av digitalt innhold fra utenlandske nettbutikker er ikke underlagt norsk lov. Da kommer det an på hvilke lover som gjelder i det landet. Men ved bruk av kredittkort kan man få refundert penger hvis noe går galt.
– Angrerettloven er harmonisert innen EU og EØS området, men utenfor dette er det vesentlig andre regler. Ved bruk av kredittkort ved handel over landegrenser (og også i Norge) vil en ha en sikkerhet i at banken (kredittkortutsteder) dekker eventuelle tap som kan oppstå. F.eks at varen/ tjenesten ikke leveres tross klage og purring til selger, samt tilfeller der det er noe galt med vare / tjeneste og selger ikke retter opp, sier Jo Inge Bjørntvedt, regiondirektør i Frobrukerrådet.
Lastet ned feil versjon
I dataverden er det mange valg man kan ta, og mange feil knapper å trykke på. Det er ikke alltid en vet hvilket dataprogram som fungerer på pcen. Er man riktig uheldig, laster man ned en mac-versjon, mens man egentlig skulle ha en Windows-versjon. Da er det opp til selgers velvilje om du får byttet.
– Egen feilbestilling vil ikke gi deg en annen rett til å gå fra kjøpet med mindre selger har tilbudt varianter av «bytterett», sier Bjørntvedt.
– Hva forventes det at forbruker kan? Kanskje PCen er for gammel til å kjøre et program?
– Det må være opp til den som kjøper selv å avklare hvilket behov hun har, herunder hva som er riktig vare eller tjeneste for seg og sitt bruk. Her må en anmode alle som ikke selv har kompetanse om å skaffe seg bistand i forkant av bestillingen, sier Bjørntvedt.