Hopp til innhold

Jubler over historisk veivedtak: – Et kvantesprang

I mer enn 40 år har de kjempet for ny vei mellom Nøtterøy og Tønsberg. Nå nærmer striden seg en slutt.

Kommunestyresalen i Færder under behandlingen av saken om reguleringsplan for ny fastlandsforbindelse mellom Færder og Tønsberg.

STORT OPPMØTE: Mange møtte opp da politikerne i Færder skulle behandle reguleringsplanen for ny fastlandsforbindelse mellom Færder og Tønsberg.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

En av Vestfolds lengste og mest betente debatter nærmer seg slutten. I en årrekke har det vært kamp om veinettet i Tønsberg-regionen.

Onsdag kveld landet et flertall av politikerne reguleringsplanen for ny fastlandsforbindelse mellom Færder og Tønsberg.

– Dette er et kvantesprang for å få realisert den nye fastlandsforbindelsen. I går var det virkelig en historisk dag, sier ordfører i Færder, Jon Sannes Andersen (Ap) til NRK.

Ordfører i Færder kommune, Jon Sannes Andersen

Jon Sannes Andersen (Ap), ordfører i Færder kommune.

Foto: Philip Hofgaard / nrk

Politikerne vedtok også bompengeinnkreving som betalingsløsning for den omstridte bypakka. Utsettelsesforslag og forslag om folkeavstemning ble nedstemt i begge kommuner.

Les også Tror milliardbrua kan bli skrinlagt – spår innbyggerstorm mot planene

– Kommer til å bli bygget

Brua som er planlagt mellom Ramberg og Smørberg er anslått å koste rundt 4,7 milliarder kroner.

Illustrasjon av den planlagte brua mellom Færder og Tønsberg.

Illustrasjon av den planlagte brua mellom Færder og Tønsberg.

Grafikk: Vestfold og Telemark fylkeskommune

I Færder ble kommunedirektørens innstilling stemt gjennom med 22 mot 17 stemmer.

Politikerne i de to kommunestyrene vedtok også å finansiere prosjektet ved å kreve inn bompenger.

Kommunestyresalen i Færder kommune da fastlandsforbindelsen ble vedtatt onsdag 6.9.2023.

Representantene fra Senterpartiet, MDG og felleslista Rødt/SV i Færder reiste seg for å stemme imot reguleringsplanen om ny fastlandsforbindelse.

Foto: Fredrik Hansen / NRK

Færder-ordføreren mener det var helt riktig at politikerne kom fram til en beslutning onsdag.

– Saken er overmoden. Den skulle vært behandlet for lenge siden. Den har av ulike grunner blitt utsatt. Det er ikke noen forhastet behandling. Den er egentlig forsinket, sier han.

Nå går saken til Stortinget i en såkalt bompengeproposisjon.

– Dette er egentlig «the point of no return». Fastlandsforbindelsen kommer til å bli bygget, fastslår ordføreren.

Oversikt over plassering av de åtte bommene i Bypakke Tønsberg-regionen.

Oversikt over plasseringen av de åtte bommene et flertall av politikerne stemte for onsdag.

Grafikk: Bypakke Tønsberg-regionen

Ordfører i Tønsberg, Anne Rygh Pedersen (Ap) skriver på sin Facebook-side at vedtakene betyr at kommunene har sikret en samfunnssikker fastlandsforbindelse for fremtiden.

Les også Milliardbru kan gi bomregning på 13.000 kroner i året: – Helt vilt

Christopher Oxfot (19) ved bensinpumpene på Teie.

Gir ikke opp

Motstanderne er ikke overrasket over politikernes beslutning. De holdt en appell i forkant av kommunestyret i Færder, der de manet til å vente med saken til etter valget.

– Det var som forventet, men det er like fullt skuffende, sier Kristoffer Colban Eriksen, leder for Folkeaksjonen mot fastlandsforbindelsen.

Kristoffer Colban Eriksen, leder av Folkeaksjonen mot fastlandsforbindelse mellom Færder og Tønsberg.

Kristoffer Colban Eriksen, leder for Folkeaksjonen mot fastlandsforbindelsen.

Foto: Helena Rønning / NRK

Det er en trist dag for lokaldemokratiet, sier han og legger til at siste ord ikke på langt nær er sagt ennå.

– Det er fortsatt veldig mange skjær i sjøen for å ha realistiske forventninger til at prosjektet blir realisert. Mange tror at det er over, men det er fortsatt mye som gjenstår.

Demonstranter fra Folkeaksjonen mot fastlandsforbindelse før kommunestyret i Færder skulle behandle reguleringsplan og betalingsløsning for Bypakke Tønsberg-regionen. "Vi blir nesten naboløs" og "vår tomt blir en byggeplass", står det på noen av plakatene.

Demonstranter fra Folkeaksjonen mot fastlandsforbindelsen før behandlingen av reguleringsplanen i Færder kommunestyre onsdag.

Foto: Fredrik Hansen / NRK

Eriksen nevner finansiering, porteføljestyring og innløsing av eiendommer som store usikkerhetsmomenter.

– Vi er ikke i nærheten av å gi opp. Vi er bare i starten av et langt maratonløp. Vi gir oss ikke før en eventuell spade blir satt i jorda.

Les også Demonstrerer mot bru-planer: – Det dyreste og dårligste alternativet