Joggesko-kunst provoserer

Kan et par Nike Air fylt med betong, elvestein og lastestropper kalles kunst?

Kunstverket Sneakers weight av Jon Vogt Engeland som er med i Telemarksutstillingen vekker reaksjoner.

REAKSJONER: Kunstverket «Sneakers Weight (Nike Air)» som er med i Telemarksutstillingen, har skapt reaksjoner. Kunstneren Jon Vogt Engeland er overrasket over reaksjonene, men tror det handler om hva folk forstår eller ikke forstår.

Foto: JON VOGT ENGELAND / PRIVAT

«Sneakers Weight» er ett av 52 kunstverk som er plukket ut til årets Telemarksutstilling. Prisen er 17 000 kroner.

Kunstneren Jon Vogt Engeland fra Gvarv vant også årets reisestipend på 10 000 kroner for joggesko-kunsten.

Men kunstverket har fått hard medfart i lokalmedia.

– Tilsynelatende et par joggesko henslengt på gulvet, skriver en person i et leserinnlegg i Varden. Han lurer på om årets utstilling skal tas seriøst eller kun er for å holde narr.

– Kva med han som på Telemarkutstillinga set på golvet eit par sko som er teikna og utforma av ein eller annan ute i den store verda og laga på ein fabrikk, og for det mottek «kunstnaren» ros og ære frå juryen, skriver en annen leser.

Opprettet publikumspris

Arrangøren av Telemarksutstillingen har opplevd rekordbesøk etter kunstdebatten. Mange har kommet for å se på joggeskoene spesielt, sier intendant Rikke Sanni Nikolaisen i Skien kunstforening.

Intendant i Skien kunstforening, Rikke Sanni forteller om rekordbesøk etter reaksjoner i lokalpressen.

LAGDE PRIS: – Det var så mye debatt at vi tenkte det var på sin plass at publikum får sagt sin stemme, sier intendant Rikke Sanni Nikolaisen i Skien kunstforening som arrangerer Telemarksutstillingen.

Foto: PRIVAT

Reaksjonene førte til at de gjenopprettet en egen publikumspris. De har hatt dette tidligere og erfart at det har vært et sprik mellom det publikum og fagjuryen mener.

Overrasket

Kunstner Siv Bugge Vatne, som satt i juryen, er overrasket over at kunstverket provoserer.

– Å provosere var ikke i mine tanker i det hele tatt da jeg satt i juryen. Det ville vært ufint å bruke andre kunstnere for å provosere og gjøre narr. Dette er verk jeg kan stille meg bak og som har gode kvaliteter, sier hun.

Juryen for årets Telemarksutstilling: Siv Bugge Vatne, Siren Dversnes og Arne Revheim.

ULIKT STÅSTED: – Man har forskjellig ståsted og jeg har stor respekt for at dette kanskje ikke treffer alle, sier jurymedlem Siv Bugge Vatne (t.v.). Siren Dversnes og Arne Revheim er de to andre jurymedlemmene.

Foto: Skien kunstforening

Vatne mener «Sneakers weight» er et friskt og poetisk kunstverk.

– Det ligger i en slags dobbelthet der Nike Air joggesko er blitt fylt med tung betong og blitt til vekter. Det er ikke lenger et par joggesko. For meg ligger det en poesi i kunstverket som er ganske vakker.

Lett og tungt

Kunstner Jon Vogt Engeland forteller at kunstverket beskriver et motsetningsforhold.

– Joggesko er noe man tar på kroppen og Nike Air skal være lette og behagelige, mens betongen skal bryte opp denne lettheten. At betongen er besatt med elvestein, er en referanse til brutalistisk arkitektur som man kan se på regjeringskvartalet som delvis rives nå, forklarer han.

Kunstner Jon Vogt Engeland har laget kunstverket Sneakers Weight som har skapt reaksjoner etter at det er med i årets Telemarksutstilling.

KUNST: Jon Vogt Engeland mener kunst som ikke ser ut som kunst, utvider rammene som kunstnere jobber innenfor. – Det spiller på nysgjerrigheten og fantasien, sier han.

Foto: Jon Vogt Engeland / Privat

Han fikk ideen til kunstverket på en tur til Vestlandet der han så et bildekk fylt med betong brukt som vekt til å holde ned treverk og andre materialer.

– Det fortalte en historie om hvordan det er å leve i en liten bygd utsatt for vær og vind og der man tar i bruk det man har for å løse et problem.

Forståelse

Engeland svarte kritikerne i et eget leserinnlegg.

Der skriver han at slipper en kunstner en fjert, peker på den og kaller den kunst, så er det kunst.

– Det er ikke en kontroversiell uttalelse. Jeg har sett flere kunstverk som består av lukter, og en gang var det en vind som gikk gjennom utstillingslokalet, sier kunstneren til NRK.

Kunstverket "Gear" av Jon Vogt Engeland blir også vist på Telemarksutstillingen og består av tenner slått direkte inn i veggen.

TENNER I TAPETET: Jon Vogt Engeland har også kunstverket «Gear» med på Telemarksutstillingen og består av tenner slått direkte inn i veggen.

Foto: Jon Vogt Engeland / Privat

Han tror ikke debatten handler om hva som er kunst eller ikke, men hva folk forstår eller ikke forstår.

– For meg som er utdannet kunstner og jobber profesjonelt som det, framstår det som absurd at det jeg lager, ikke er kunst. Det er en næring med mange ledd som verifiserer om det er kunst eller ikke.

Ikke sjokkert

Kunsthistoriker Tommy Sørbø mener «Sneakers weight» er et typisk eksempel på konseptuell kunst der ideen er viktigere enn utførelsen.

– Man burde kanskje ramme inn forklaringen og ha en liten illustrasjon nedi venstre hjørne av kunstverket som er helt betydningsløst i forhold forklaringen, sier han.

Tommy Sørbø

IKKE SJOKKERT: – Det har vært sånn i 30–40 år, så det er nesten litt rørende at noen lar seg provosere av det, sier kunsthistoriker Tommy Sørbø.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Selv synes ikke Sørbø kunstverket er spennende eller tankevekkende, men er ikke overrasket over at det befinner seg på Telemarksutstillingen.

– Det kunne vært på Høstutstillingen eller MoMA i New York. Det har vært sånn i 30–40 år, så det er nesten litt rørende at noen lar seg provosere av det, sier han.

Han var nylig i Oslo for å se en utstilling og gikk inn i den ene tomme salen etter den andre.

– Jeg lurte hvor kunsten var. Det viste seg at det var fraværet av kunst som var kunstverket, forteller han.