Pling, lyder det fra telefonen til pensjonisten fra Larvik.
Jan Grøtting Simonsen har fått en melding i den digitale kommunikasjonskanalen Messenger. Den er fra kompisen Odvar, som også er pensjonist.
– Han anbefalte meg å gå inn på en nettside hvor jeg kunne bli med på en konkurranse og vinne 250.000 norske kroner.
Simonsen klikket seg inn på lenken for å finne ut mer om konkurransen og pengepremien. Han ble bedt om å oppgi personnummer, og det gjorde han.
– Jeg var jo sikker på at det var Odvar, og at han ville hjelpe meg å få denne premien.
Det skulle han aldri ha gjort. Nå advarer han andre og ønsker å gi tips til andre eldre om hvordan de kan unngå å bli svindlet.
Ble mistenksom
De neste dagene tikket det inn flere meldinger fra kompisen. Han var tilsynelatende veldig engasjert i konkurransen.
Da ble Simonsen mistenksom.
Han bestemte seg for å ringe kompisen. Da fant de raskt ut at det slett ikke var Odvar som hadde sendt de kryptiske meldingene.
Han hadde blitt hacket. Noen utga seg for å være han, for så å forsøke å svindle andre eldre på Facebook.
Oppga personnummer
Simonsen tok kontakt med politiet i Vestfold. Politibetjenten sa det var alvorlig at han hadde oppgitt personnummeret sitt til svindleren.
– De sa at det kan bli brukt i kredittopplysninger, og at noen kan bruke mine data for å søke om forskjellige tjenester, slik som lån i banken.
Pensjonisten ble bekymret, og fikk hjelp av både politiet og sin datter i Tønsberg til å sperre opplysningene.
– Jeg er 86 år og ikke så bevandret i data, sier han, lettet over å få god hjelp slik at han unngikk å bli svindlet.
Svindler alle aldersgrupper
Politiet ser en jevn økning i antall svindelforsøk på nett. De får daglig inn anmeldelser om svindel.
– Bankene får også mange henvendelser som aldri ender opp med anmeldelser, så det er mørketall her også.
Det forteller Mads Holmern som er leder for nettpatruljen i Sør-Øst politidistrikt.
Han sier videre at personer i alle aldersgrupper opplever å bli svindlet, eller forsøkt svindlet.
– Men vi opplever at eldre ofte er mer sårbare. Det kan være flere grunner til det, som manglende kompetanse og at det er vanskelig å holde seg oppdatert på alt som skjer der ute.
Mange eldre har heller ikke har vært med på det teknologiske kappløpet de siste årene.
– I politiets innbyggerundersøkelse er det også de som rapporterer om at de føler seg mest utrygge eller ukomfortable på nettet.
Advarer andre eldre
Dagen etter svindelforsøket hadde Simonsen en dårlig følelse. Han tenkte at det samme kan skje med flere på samme alder som ham.
På flere Facebook-grupper advarer han nå andre eldre om svindelforsøk.
Der skriver han at de som vil, kan ringe eller skrive til ham for å få tips til å håndtere slike meldinger som han fikk.
– Vær obs og ikke la deg lure! advarer Simonsen, og tilføyer:
– Jeg har lært mye etter hendelsen. Nå vil jeg råde andre til å være oppmerksomme, slette meldinger som virker mistenksomme, og ikke trykke på lenker eller svare.
Nå har 86-åringen anmeldt hendelsen og håper at politiet tar tak.
Kunnskap er nøkkelen
Nettpatruljen til politiet prøver å samarbeide tett med ulike næringslivsaktører, eksempelvis banker.
– Vipps og bankoverføringer, det er der pengene våre er, og det er det svindlerne vil ha.
Holmern forteller at næringslivsaktører generelt er flinke til å jobbe med dette og har store sikkerhetsavdelinger.
Politiet jobber også med folkeopplysning, slik at man kan beskytte seg selv.
– Kunnskap er nøkkelen til å kunne beskytte seg, selv om absolutt alle kan bli lurt, sier Holmern.
Lederen for nettpatruljen oppfordrer alle til å ha tofaktorautentifisering på kontoene og aldri gi fra seg passord, selv om svindlerne utgir seg for å være fra politiet eller en bank.
– Er det for godt til å være sant, så er det som regel det. Har du støttepersoner rundt deg med kunnskap, for eksempel barn og barnebarn, så bruk gjerne de. Det er sjelden sånn at noe haster så fælt at du ikke kan spørre en venn.