– Hvis Høyre får regjeringsmakt om to år ønsker vi å bygge dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord.
Det sier Erlend Larsen, Høyres stortingsrepresentant fra Vestfold.
Men han kan ikke garantere at det blir mer fart i jernbaneutbyggingen med Høyre i regjering.
– Som politiker må man være forsiktig med å garantere, men det vi kan si er at under Solberg-regjeringens periode på åtte år økte jernbanebudsjettet fra 14,4 milliarder til 32 milliarder. Det er mer enn en dobling i kroner, sier han
POLITIKER: Erlend Larsen fra Stokke er høyrepolitiker på Stortinget.
Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRKIkke planlagt
Problemet med finansieringen av strekningen Stokke-Sandefjord, er at den foreløpig ikke er med i forslaget til Nasjonal transportplan (NTP).
Det må tverrpolitisk enighet på plass for at dette skal bli en realitet, sier prosjektdirektør Lars Tangerås i Bane Nor.
– Politikerne må ta et initiativ for at prosjektet skal bli prioritert i innspillet til endelig NTP framover, sier han.
DIREKTØR: Prosjektdirektør i Bane Nor, Lars Tangerås.
Foto: Anne Cathrine Syversen / NRKMener det finnes penger
Erlend Larsen mener det finnes penger til å planlegge strekningen Stokke – Sandefjord.
Han henviser til at Bane Nor, som styrer prosjektene har hatt mulighet tiil å fortsette planlegging av strekningen.
– Det er nok et ønske i befolkningen om å få et gjennomgående dobbeltspor helt fra Oslo til Grenland. Ser du for deg at det er mulig?
– Jeg forstår til dels at det kan være et ønske om dobbeltspor, men skal vi bruke så mange milliarder på å bygge jernbane, så må vi vite at det har en faktisk effekt, sier Larsen.
Fort inn og ut av Oslo
Det er så langt ikke satt av penger til dobbeltspor på hele Vestfoldbanen.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sa til NRK i slutten av april at andre løsninger kan være mer aktuelle – for å få mest mulig jernbane for minst mulig penger.
Han mener en løsning med krysningsspor kan gjøre nytten, slik at det blir flere avganger. Togene kan bruke slike spor til å kjøre forbi hverandre.
– Det kan være noen gode mellomløsninger som gir nesten like stor effekt, men man slipper så store inngrep i bybildet, sa Vedum.
Det som er målet er å få tog og folk så fort som mulig inn og ut av Oslo. Da er strekningen Stokke – Sandefjord kjernen, sier Lars Tangerås i Bane Nor.
– Hvis man bygger dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord så vil det bli en lang strekning med krysningsspor som gjør at man kan redusere reisetida i tillegg til at man kan kjøre flere tog, altså øke kapasiteten på strekningen, sier han.