Hopp til innhold

Mener det finnes penger til dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord

Stortingsrepresentant Erlend Larsen ønsker seg flere jernbanespor, men kan ikke love noe dersom Høyre kommer til makten.

Vestfoldbanen

TOG: Vestfoldbanen går fra Drammen gjennom alle Vestfold-byene bortsett fra Horten. Strekningen Porsgrunn – Skien regnes som en del av Vestfoldbanen, selv om denne formelt tilhører Bratsbergbanen.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Hvis Høyre får regjeringsmakt om to år ønsker vi å bygge dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord.

Det sier Erlend Larsen, Høyres stortingsrepresentant fra Vestfold.

Men han kan ikke garantere at det blir mer fart i jernbaneutbyggingen med Høyre i regjering.

– Som politiker må man være forsiktig med å garantere, men det vi kan si er at under Solberg-regjeringens periode på åtte år økte jernbanebudsjettet fra 14,4 milliarder til 32 milliarder. Det er mer enn en dobling i kroner, sier han

Høyre-politiker Erlend Larsen

POLITIKER: Erlend Larsen fra Stokke er høyrepolitiker på Stortinget.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Ikke planlagt

Problemet med finansieringen av strekningen Stokke-Sandefjord, er at den foreløpig ikke er med i forslaget til Nasjonal transportplan (NTP).

Det må tverrpolitisk enighet på plass for at dette skal bli en realitet, sier prosjektdirektør Lars Tangerås i Bane Nor.

– Politikerne må ta et initiativ for at prosjektet skal bli prioritert i innspillet til endelig NTP framover, sier han.

Lars Tangerås er prosjektsjef for jernbaneutbyggingen Farriseidet-Porsgrunn

DIREKTØR: Prosjektdirektør i Bane Nor, Lars Tangerås.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

Mener det finnes penger

Erlend Larsen mener det finnes penger til å planlegge strekningen Stokke – Sandefjord.

Han henviser til at Bane Nor, som styrer prosjektene har hatt mulighet tiil å fortsette planlegging av strekningen.

– Det er nok et ønske i befolkningen om å få et gjennomgående dobbeltspor helt fra Oslo til Grenland. Ser du for deg at det er mulig?

– Jeg forstår til dels at det kan være et ønske om dobbeltspor, men skal vi bruke så mange milliarder på å bygge jernbane, så må vi vite at det har en faktisk effekt, sier Larsen.

Les også Slik er satsingene på samferdsel: Dropper store prosjekter

Mia Elvina Moland Børresen sitter i vinduet og ser toget passere rett foran henne.

Fort inn og ut av Oslo

Det er så langt ikke satt av penger til dobbeltspor på hele Vestfoldbanen.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sa til NRK i slutten av april at andre løsninger kan være mer aktuelle – for å få mest mulig jernbane for minst mulig penger.

Les også Finansministeren: Kan ikke love dobbeltspor

Trygve Slagsvold Vedum på Vestfoldbanen

Han mener en løsning med krysningsspor kan gjøre nytten, slik at det blir flere avganger. Togene kan bruke slike spor til å kjøre forbi hverandre.

– Det kan være noen gode mellomløsninger som gir nesten like stor effekt, men man slipper så store inngrep i bybildet, sa Vedum.

Det som er målet er å få tog og folk så fort som mulig inn og ut av Oslo. Da er strekningen Stokke – Sandefjord kjernen, sier Lars Tangerås i Bane Nor.

– Hvis man bygger dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord så vil det bli en lang strekning med krysningsspor som gjør at man kan redusere reisetida i tillegg til at man kan kjøre flere tog, altså øke kapasiteten på strekningen, sier han.