Saken er redigert etter at den først ble publisert.
– Det folk kanskje ikke er bevisste på, er at det er mye høyere risiko for utforkjøringsulykker på glatt føre med firehjulstrekk, sier fagsjef i NAF trafikktrening, Morten Fransrud.
Han legger til at bilbergerne deres har samme erfaring.
– For gøy pleier dem å si at firehjulestrekkere kommer oftere ut i skogen og lengre ut i skogen. Det har nok noe med at det er vanskelig for en fører å forstå hvor glatt det er fordi du får ikke den hjulspinnen ved igangsetting man ellers lett kan få, og så velger man høyere hastighet enn man ellers ville gjort.
- Les også:
Kjørelærer Erlend Christensen ved Juliussen Kjøreskole i Tønsberg har vært kjørelærer i ni år. Han har mange timer på glatt føre bak seg, både på vei og øvelsesbaner. Han sier det slik:
– Hvis man har firehjulstrekk, sitter bilen bedre og man har bedre veigrep. Men det øker også risikoen. Hvis man, som jeg tror mange gjør, øker farten litt, øker man også risikoen veldig mye hvis det går galt, sier han.
En studie utført av det svenske forsikringsselskapet Folksam har en klar konklusjon; biler med firehjulstrekk har 20–30 prosent høyere risiko for ulykker på is og snø.
Se detaljer om undersøkelsen her
– Kjør etter forholdene
Journalist og redaktør i Vi Menn Bil, Terje Bjørnsen, mener det er å dra stikken litt langt å slå fast at firehjulsdrift er mindre sikkert på vinterføre enn tohjulsdrift.
– Bilene i seg selv er bedre, men om sjåføren tar ut den ekstra tryggheten i økt fart, kan de bli verre, sier Bjørnsen.
- Les også: Glatta får flere til å velge piggdekk
Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If sier pris på bilforsikring settes ut ifra en samlet risikovurdering for den aktuelle bilen, geografisk tilknytning, fører/eier og en rekke andre forhold.
– Hvilke hjul bilen trekker på, har liten eller ingen betydning, sier Clementz.
Han understreker viktigheten av å kjøre forsiktig, sjekke føret, kjenne bilen du kjører og holde avstand på vinterføre.