Hopp til innhold

Høyest risiko med firehjulstrekk på glatta

Firehjulstrekk kan gi en falsk trygghet.

Firehjulsdrevet bil (Volvo XC70) i grøfta på glatta

SÅNN KAN DET GÅ: Faktisk skjer dette oftere med firehjulstrekkere enn tohjulsdrevne biler.

Foto: Thor Olav Moen

Saken er redigert etter at den først ble publisert.

– Det folk kanskje ikke er bevisste på, er at det er mye høyere risiko for utforkjøringsulykker på glatt føre med firehjulstrekk, sier fagsjef i NAF trafikktrening, Morten Fransrud.

Han legger til at bilbergerne deres har samme erfaring.

– For gøy pleier dem å si at firehjulestrekkere kommer oftere ut i skogen og lengre ut i skogen. Det har nok noe med at det er vanskelig for en fører å forstå hvor glatt det er fordi du får ikke den hjulspinnen ved igangsetting man ellers lett kan få, og så velger man høyere hastighet enn man ellers ville gjort.

Bilberging på vinterføre, firehgjulstrekker

KJEDELIG: Ikke måten man helst vil avslutte kjøreturen!

Foto: Thor Olav Moen
Kjørelærer Erlend Christensen, JUliussen Trafikkskole, Tønsberg

LENGER UT MED 4X4: Kjørelærer Erlend Christensen, Juliussen Trafikkskole i Tønsberg, mener bilene med mest sikkerhetsutstyr og ikke minst firehjulstrekk, havner lengst ut i grøfta.

Foto: Thor Olav Moen

Kjørelærer Erlend Christensen ved Juliussen Kjøreskole i Tønsberg har vært kjørelærer i ni år. Han har mange timer på glatt føre bak seg, både på vei og øvelsesbaner. Han sier det slik:

– Hvis man har firehjulstrekk, sitter bilen bedre og man har bedre veigrep. Men det øker også risikoen. Hvis man, som jeg tror mange gjør, øker farten litt, øker man også risikoen veldig mye hvis det går galt, sier han.

En studie utført av det svenske forsikringsselskapet Folksam har en klar konklusjon; biler med firehjulstrekk har 20–30 prosent høyere risiko for ulykker på is og snø.

Se detaljer om undersøkelsen her

– Kjør etter forholdene

Sigmund Clementz

FORSIKTIG: Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If sier de legger lite vekt på om bilene trekker på to eller fire hjul i risikovurderingen ved fastsettelse av pris på bilforsikring.

Foto: If

Journalist og redaktør i Vi Menn Bil, Terje Bjørnsen, mener det er å dra stikken litt langt å slå fast at firehjulsdrift er mindre sikkert på vinterføre enn tohjulsdrift.

– Bilene i seg selv er bedre, men om sjåføren tar ut den ekstra tryggheten i økt fart, kan de bli verre, sier Bjørnsen.

Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If sier pris på bilforsikring settes ut ifra en samlet risikovurdering for den aktuelle bilen, geografisk tilknytning, fører/eier og en rekke andre forhold.

– Hvilke hjul bilen trekker på, har liten eller ingen betydning, sier Clementz.

Han understreker viktigheten av å kjøre forsiktig, sjekke føret, kjenne bilen du kjører og holde avstand på vinterføre.

Utforkjøring med 4x4 på glatta

BERGING: NAFs bilbergere opplever at firehjulstrekkere havner lenger ut i skauen enn tohjulstrekkere. (Legg merke til bilen i grøfta bak treet.)

Foto: Thor Olav Moen