– Her har folk muligheten til å skaffe seg en bil som det koster 16 kroner å fylle tanken på, du parkerer gratis, er med på å bidra til et positivt miljø og du kommer deg dit du skal, sier bilselger hos Motor Forum i Skien, Tom Grave.
Men folk er ikke interessert, og er også vanskelige å overbevise, ifølge bilselgeren.
– Vi har solgt veldig mange biler på landsbasis, men tallet i Telemark er overraskende lavt.
Hvorfor det er sånn både i Telemark og Troms er Grave usikker på.
– Vi har jo gjort de samme tingene her som i resten av landet, og vi unders jo over hvorfor ikke flere ønsker å ta steget over på elbil, sier han.
Tom Grave er bilselger i Skien. Han forstår ikke at folk ikke velger elbilen.
Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRKEva Langslet har et håp om at Grenlandskommunene skal gå for elbiler i fremtiden.
Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK– Det er en flott bil
Statistikk fra Grønn bil viser at det nå ruller omkring 5700 elbiler rundt på norske veier, men kun 35 av dem finnes i Telemark, og 80 i Troms.
– De fleste kundene blir veldig imponert, og synes det er en flott bil. Det beviser jo salget rundt i Norge også, så folk er litt trege, sier Tom Grave.
På kontoret til Eva Langslet hos Grenlandkommunenes innkjøpsenhet har det lenge vært sterkt fokus på elbil. I løpet av noen måneder håper hun at Grenlands- kommunene, Skien, Porsgrunn, Bamble og Siljan skal velge elbiler som tjenestebiler.
– Som et absolutt minimum skal 10 prosent av de bilene som kjøres rundt i kommunal regi være elbiler.
- Les også:
- Les også:
– Som en vanlig bil
Tom Grave hos Motor Forum i Skien har nok av salgsargumenter for hvorfor folk bør velge elbilen.
– I bilene er det automatgirkasse, klimaanlegg, navigasjon, elektriske vindusheiser, varme i setene og ikke minst sikkerhet som i en vanlig bil, med airbag og det som skal til, sier han.