Bensin og diesel er dyrt om dagen. Det får mange til å følge ekstra godt med på literprisen, og de aller ivrigste kaster seg rundt de dagene det er mulig å spare noen kroner ved pumpene.
– Når prisene er lave, ser jeg det nesten daglig, sier Per Olav Pettersen. Han er brannsjef i Vestfold Interkommunale Brannvesen.
Farlig lagring
Og selv om de aller fleste fyller opp godkjente bensinkanner, er det også noen som benytter beholdere som er lite egnet for oppbevaring av drivstoff.
Brannsjefen observerer hamstringen fra orkesterplass. Han ser rett ned på pumpene fra kontoret sitt i Tønsberg, og har observert flere eksempler han liker dårlig.
– De fleste fyller på godkjente kanner, men vi ser også folk bruke andre typer beholdere som ikke er godkjent til den typen bruk. Det kan for eksempel være kanner for vindusspylervæske. Det grelleste eksempelet er brusflasker, sier han.
I utgangspunktet er det lov til å fylle opp til femti liter med drivstoff til lagring i garasje eller utvendig bod - vel å merke om du bruker godkjent kanne.
Innendørs har du lov til å oppbevare opp mot ti liter bensin eller diesel.
Om du benytter kanner som ikke er godkjent, kan konsekvensene bli svært alvorlige, advarer Pettersen.
– Det er jo på grunn av brannfaren. I verste fall kan kannene begynne å lekke. Er du da uheldig og kommer ut for en brann i hus eller bod, så kan det få fatale følger. En brann kan jo få et helt annet utfall enn om det bare hadde brent i garasjen eller boden uten noe slikt stående, sier han til NRK.
– Er det anbefalt å hamstre og lagre drivstoff?
– Vi kan jo ikke nekte noen å gjøre det innenfor de grensene som loven setter, men anbefaler folk å være forsiktige.
– Rart
Joachim Weyns skal bare fylle tanken, og tenker ikke så mye på literprisen når vi møter ham ved bensinpumpene utenfor brannstasjonen.
At folk fyller brusflasker med bensin synes han derfor er merkelig.
– Det er bare rart, ler han, og får støtte fra kunden Kurt Orre ved nabopumpa.
– Det må kunne gå an å tilpasse seg de prisene som er. Da gjelder det jo å fylle mandag og torsdag, sier han.
Bensin på alternative beholdere har Orre lite til overs for.
– Det er jo ikke så sikkert. Du kan jo risikere at det skjer noe med det du har satt bort.
Dyrere priser frem mot sommeren tar han foreløpig med knusende ro.
– Jeg kjører ikke så mye at det er noe stort problem. Vi får vel kjøre mindre da, og sykle eller gå mer.
Merker etterspørselen bensinkanner
På Jula i Tønsberg har de solgt mange godkjente bensinkanner i det siste, og det er særlig de store dunkene som går unna.
– I forrige uke hadde vi en pall med tyvelitere. De gikk fort unna, bekrefter Zana Khalid, assisterende varehussjef.