«Han kom, ble svett, og dett var dett»

I dødsannonsen til Alf Ditlefsen Walløe trykket familien det kjente sitatet fra humorkarakteren Marve Fleksnes.

Alf Ditlefsen Walløe

HUMØR: Dette bilde av Alt Ditlefsen Walløe ble delt ut i hans begravelse.

Foto: PRIVAT

– Vi fant ut at de som kjente pappa ville sette pris på det, sier sønnen Thor-André til NRK.

Han og familien ville gjøre avskjeden litt mer personlig enn de vanlige dødsannonsene etter 69-åringens død.

Alf var stor tilhenger av Marve Fleksnes og var ifølge sønnen en som gikk gjennom livets opp og nedturer med en stor dose humor.

Sitatet «Han kom, ble svett, og dett var dett» er hentet fra humorserien «Fleksnes», laget av komikeren Rolv Wesenlund.

De hadde en diskusjonsrunde i forkant, men ville gjøre det med humor, noe som ville gjenspeile faren på best mulig måte.

– Vi tenkte at de som måtte bli fornærmet eller støtt, må gjerne blir det, men da kjente de ikke pappa, forteller sønnen.

Det var avisa Østlands-Posten som skrev om saken først.

Dødsannonsen til Thor-André Walløe.

DØDSANNONSEN: Alf Ditlefsen Walløe døde 24. januar i Larvik.

Foto: Faksimile dødsannonse

Delte ut bilde i begravelsen

Under begravelsen delte også familien ut et bilde av ham i et hjemmelaget «boblebad» på hytta, gapskrattende med et glass rødvin i hånda.

– Han var veldig morsom og ofte absurd i det han gjorde. Bildet fra hytta var en innvielsesfest han arrangerte for hans hjemmelagde «badestamp», som egentlig bare var et badekar han hadde dratt gjennom skogen fra parkeringsplassen og frem til hytta, forteller sønnen.

Daglig leder hos Bøe Begravelsesbyrå, John Haugland, sier til Østlands-Posten at de opplever at folk setter et mer personlig preg på dødsannonser og seremonier enn de gjorde før.

– Familiene har begynt å bruke sin påvirkningskraft i større grad de siste årene, og ofte er begrunnelsen så varm og personlig at det gir mye mening, sier han.

– Det er bare herlig at folk kan minnes sin person på sin måte, at man ikke følger en mal eller en formell. Det er noe med å få en følelse av et ordentlig farvel, sier Thor-André Walløe til NRK.

Bruker emojis i annonsene

NRK har tidligere skrevet om folk som bruker emojis i dødsannonsene.

Her kom det frem at den svenske religionssosiologen Curt Dahlgren undersøkte 7000 dødsannonser fra perioden 1976 til 1995.

Til å begynne med hadde nesten 100 prosent et kors. Rett før årtusenskiftet var det gått ned til 40 prosent.

En spørreundersøkelse fra Nordiska museet viste at folk begynte å forbinde korset med noe «trist», «svart», «strengt», «kaldt», «dystert». Korset hadde gått fra å være et tegn på en religiøs tilhørighet til å bli et dødssymbol.

Kollegene til IKEA-grunnlegger Ingvar Kamprad valgte for eksempel en unbrakonøkkel i sjefens dødsannonse i fjor.