Vestfoldbanen var smalsporet fra den sto ferdig i 1881.
I filmavisens utgave fra 1949 hinter kommentator Rolf Kirkvaag til at det var for dårlig.
– Den har i det siste vært skyteskive for så mange klager og morsomheter for sin smalsporethet, at den må modernisere seg.
Samtidig viste Filmavisen bilder fra Råstad stasjon, i det som dag er Sandefjord kommune.
Løsningen som ble valgt var billigere enn å legge alt på nytt. De la stein på siden av sporet, og nye skinner oppå der igjen. Det forteller Bjørn Ståle Varnes i Bane NOR.
Dermed slapp de å grave alt på nytt.
Dette var en uvanlig metode da, og nærmest utenkelig i dag.
Begrenser fart og vekt
Løsningen gjør at i dag må godstog enten kjøre sakte, eller med mindre last.
Dermed er strekningen mellom Tønsberg og Larvik igjen en av landets dårligste, 75 år etter moderniseringen i 1949.
Nesten alle andre jernbanestrekninger i landet er bedre. For eksempel Sørlandsbanen, Bergensbanen, Rørosbanen, Meråkerbanen og skinnene til Åndalsnes, ifølge Bane NORs egne kart.
Det får stortingspolitiker Erlend Larsen fra Høyre til å reagere.
Få godstog bruker banen
– Det er vel egentlig nesten bare Vestfoldbanen igjen som har en standard hvor godstog må ned i 70 km i timen som maksfart, sier Larsen.
Han viser til at dette fungerer dårlig sammen med persontog, som går mye raskere. Derfor må eventuelle godstog kjøre på natta.
I dag er det ingen som kjører godstog fast på denne strekningen. Det skjer bare når Vestfoldbanen er eneste alternative omkjøring.
NRK har spurt blant annet NHO, og snakket med flere næringslivsledere, men ikke klart å finne noen bedrifter som står klare til å bruke godstog på Vestfoldbanen.
Likevel mener Erlend Larsen at det er behov for godstog.
– Ja, det er det! Vi ønsker at mer gods skal gå fra vei til bane.
Kan ikke love penger
Larsen sier dette er viktig blant annet for å nå klimamålene. Veksten som kommer i frakt av gods må da skje så miljøvennlig som mulig, det vil si på jernbanen, mener han.
Men jernbanebygging er svært dyrt.
For tiden planlegges dobbeltspor mellom Sandefjord og Stokke. Men politikerne på Stortinget har ikke gitt penger til bygging.
Larsen kan ikke love penger alene.
– Jeg kan ikke love penger, for det er 168 andre der inne. Men jeg kan love at jeg gjør det jeg kan for å få penger inn i statsbudsjettet for 2025.