Det var OL på Lillehammer det året Jos Baay og kona flyttet inn i leiligheten i Larvik. Nå lever de i usikkerhet.
Jos og kona bor midt i det røde feltet som markerer hvor toget skal gå gjennom Larvik sentrum. Hvis, eller når, Intercity-toget kommer, så skal blokka rives.
Fra takterrassen har han utsikt til både torvet og havet. Der kan han også se hvordan det nye kvartalet reiser seg på andre siden av gata.
Kanskje må de flytte dit?
Nå frykter han at usikkerheten gjør boligen hans mindre verdt, som igjen gjør at han får mindre i erstatning og dermed må ta opp lån for å få nye 70 kvadrat i sentrum.
Prisen på andre siden av gata er minst det dobbelt av markedsverdien han sitter med i dag.
– Hvem skal betale det? spør han.
Og han har spurt mange ganger de siste sju årene. Uten å få et klart svar.
Baay og naboene bor billig i dag. Markedsverdien tror han er 1,7 millioner kroner. Leiligheter i sentrum koster ellers både tre og fire millioner kroner for samme størrelse.
Den røde sonen gjennom Larvik omfatter ca. 220 boliger. Og mange næringsbygg. Der kan ingenting skje før framtiden for toget er avgjort, ikke bare utsatt.
Bane Nor svarer
Jos Baay er egentlig litt glad for at samferdselsministeren utsatte byggingen av Intercity til Skien, Halden og Lillehammer.
Det kan bety at han ikke må flytte på minst 18 år. Men usikkerheten blir værende.
Bane Nor skriver i sitt svar til NRK at:
Bane Nor betaler i utgangspunktet det som er høyest av salgsverdi eller bruksverdi. Bruksverdi vil inkludere for eksempel tapte leieinntekter. Når det kommer til gjenkjøp av bolig, så sier loven at vederlaget kan fastsettes med utgangspunkt i kostnaden ved gjenerverv.
Når det kan bli avklart kan ikke Bane Nor svare på. Det er opp til Stortinget.
Skuffet ordfører
Ordfører Erik Bringedal (H)
over at Intercity-planene bare ble strøket fra Nasjonal transportplan. Dermed er alt lokalpolitikerne har fått godkjent skjøvet ut i tid. Neste transportplan kommer i 2033.– Det er å holde kommunene for narr! sier han.
Han understreker at de har gjort det de fikk beskjed om av regjering, storting og Bane Nor; planlegge for en ny stasjon i sentrum.
Det har ikke vært enkelt. Lokalvalget i 2019 handlet nesten bare om hvor toget skulle gå.
Nå jobbes det på spreng med å få Stortinget til å hjelpe de som bor i rød sone. Og byene i ytre Intercity.
Svaret kommer i juni.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) har sendt sin
Her kan du lese siste nytt om intercity-prosjektet som skal gi 1,5 millioner innbyggere raskere reiser og flere avganger.