Frykter å bli gjeldsslave etter jernbaneutbygging

Jos Baay og tusenvis av andre bor midt i den uavklarte intercity-sonen.

Jos Baay sitter i en blå sofa. På veggen henger brudebildet. På bordet står en bukett gule tulipaner.

USIKKER FRAMTID: 70 kvadrat er nedbetalt. Nå frykter han at erstatningen de får ikke dekker prisen på en ny leilighet i sentrum.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Det var OL på Lillehammer det året Jos Baay og kona flyttet inn i leiligheten i Larvik. Nå lever de i usikkerhet.

Jos og kona bor midt i det røde feltet som markerer hvor toget skal gå gjennom Larvik sentrum. Hvis, eller når, Intercity-toget kommer, så skal blokka rives.

Fra takterrassen har han utsikt til både torvet og havet. Der kan han også se hvordan det nye kvartalet reiser seg på andre siden av gata.

Kanskje må de flytte dit?

Kart over Larvik sentrum som viser hvor den røde sonen går. Og hvor Jos Baay og kona bor.

BLÅ PIL: Her bor Jos og kona. Hva som skjer i den røde sonen er det ingen som vet nå.

Grafikk: Larvik kommune

Nå frykter han at usikkerheten gjør boligen hans mindre verdt, som igjen gjør at han får mindre i erstatning og dermed må ta opp lån for å få nye 70 kvadrat i sentrum.

Prisen på andre siden av gata er minst det dobbelt av markedsverdien han sitter med i dag.

– Hvem skal betale det? spør han.

Og han har spurt mange ganger de siste sju årene. Uten å få et klart svar.

Baay og naboene bor billig i dag. Markedsverdien tror han er 1,7 millioner kroner. Leiligheter i sentrum koster ellers både tre og fire millioner kroner for samme størrelse.

Jos Baay slår av en prat med naboen Arne Flå over verandaglasset.

IKKE ALENE: Det bor mange eldre i blokkene i sentrum, som kanskje skal rives. Jos Baay snakker med naboen Arne Flå.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Den røde sonen gjennom Larvik omfatter ca. 220 boliger. Og mange næringsbygg. Der kan ingenting skje før framtiden for toget er avgjort, ikke bare utsatt.

Bane Nor svarer

Jos Baay er egentlig litt glad for at samferdselsministeren utsatte byggingen av Intercity til Skien, Halden og Lillehammer.

Det kan bety at han ikke må flytte på minst 18 år. Men usikkerheten blir værende.

Bane Nor skriver i sitt svar til NRK at:

Bane Nor betaler i utgangspunktet det som er høyest av salgsverdi eller bruksverdi. Bruksverdi vil inkludere for eksempel tapte leieinntekter. Når det kommer til gjenkjøp av bolig, så sier loven at vederlaget kan fastsettes med utgangspunkt i kostnaden ved gjenerverv.

Når det kan bli avklart kan ikke Bane Nor svare på. Det er opp til Stortinget.

Derfor er Nasjonal transportplan viktig

Skuffet ordfører

Ordfører i Larvik, Erik Bringedal, står utenfor bygget der han har kontor. Det spesielle funkisbygget er også midt i sonen som skal rives hvis det blir ny togstasjon i Larvik.

SKUFFET: Ordfører Erik Bringedal (H) i Larvik frykter hva som skjer hvis ikke Intercity-satsingen blir fullført hele veien. Hans kontor er også i den røde sonen som kanskje skal rives for å få fram toget til sentrum.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Ordfører Erik Bringedal (H) er fortsatt opprørt over at Intercity-planene bare ble strøket fra Nasjonal transportplan. Dermed er alt lokalpolitikerne har fått godkjent skjøvet ut i tid. Neste transportplan kommer i 2033.

– Det er å holde kommunene for narr! sier han.

Han understreker at de har gjort det de fikk beskjed om av regjering, storting og Bane Nor; planlegge for en ny stasjon i sentrum.

Det har ikke vært enkelt. Lokalvalget i 2019 handlet nesten bare om hvor toget skulle gå.

Nå jobbes det på spreng med å få Stortinget til å hjelpe de som bor i rød sone. Og byene i ytre Intercity.

Derfor blir Intercity utsatt.

Svaret kommer i juni.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) har sendt sin medfølelse til byene som rammes av hans prioriteringer

Her kan du lese siste nytt om intercity-prosjektet som skal gi 1,5 millioner innbyggere raskere reiser og flere avganger.