Forbrukertilsynet: Problematisk med ulike navn på like produkter

Kunder opplever at prisgarantien ikke gjelder.

E-post fra Asus Customer Service

PRISGARANTI? Produktet er likt, men navnet og prisen er ulikt.

Grafikk: Fotomontasje av e-post og skjermdump av routere

E-postene har haglet inn etter at NRK skrev om like TV-er som selges under ulike navn.

Flere føler seg lurt. De mener dette gjelder en rekke produkter som selges i mange av landets største butikkjeder.

En av dem er Ingrid Netland, som kjøpte en seng hos Bohus.

Kort tid etter oppdaget hun at Skeidar solgte den samme sengen.

Den het bare noe helt annet. Og kom med et gavekort på 40 prosent av prisen.

Ingrid Netland

Ingrid Netland utenfor Bohus, der hun kjøpte seng.

Foto: Sandra Oen

Forbrukertilsynet reagerer

En og samme Wonderland-seng kan faktisk ha fem forskjellige navn.

Møbelkjedene har hver sin modell. Madrassene er identiske, men det kan være små detaljforskjeller.

Slike eksempler finnes for mange typer produkter.

– Vi synes det er problematisk fordi forbrukerne ikke får den samme muligheten til å sammenligne priser, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth.

– Det tilslører både prisbildet og oversikten over produktene.

Skjermdump fra Wonderlands nettsider i 2017

Tidligere hadde Wonderland en oversikt over de ulike navnene i forskjellige kjeder.

Grafikk: Skjermdump fra Wonderlands nettsider i 2017

Problematisk prisgaranti

Selv om Bohus har prisgaranti, støtte Ingrid Netland på problemer da hun ba om å få det samme tilbudet som hos Skeidar.

Bohus mente at sengene var ulike. Etter mye fram og tilbake fikk hun et gavekort på 3000 kroner.

– De burde være mye klarere på at det er det samme produktet. Og at en da kan få et reelt prisløfte. Ellers er jo ikke prisløftene verdt noe som helst, sier Netland.

Kategorisjef hos Bohus, Hanne Utakleiv Lorentzen, svarer i en e-post at de mener sengene er ulike.

– Det vi vet er at Skeidar ikke har tilgang på samme tekstilkolleksjon som oss og heller ikke har samme konstruksjon på sine modeller, skriver Lorentzen.

Mener praksisen er skremmende

Bjørn Winther Solemslie ble også nektet prisgaranti, og måtte ta kontakt med produsenten.

Han fant ut at routeren han skulle kjøpe hos Power var 500 kroner billigere hos Komplett.

Bjørn Winther Solemslie

Bjørn Winther Solemslie har flere ganger opplevd navnekaos.

Foto: Maren Agdestein / NTNU

En butikkansatt sa seg enig i at routerne var like.

Likevel fikk han ikke den samme prisen, fordi modellnumrene var ulike.

Det fant han seg ikke i.

Han tok direkte kontakt med produsenten, og spurte om det var noen forskjell.

Fra: Asus Customer Service
Til: Bjørn Winther Solemslie
Sendt: 25. oktober 2019
Hej Bjørn .

Tack för ditt mail.

Det är ingen skillnad på dom, dom har exakt samma hårdvara och samma funktioner.

Den enda skillnaden på dom är priset.

Til slutt fikk han 500 kroner tilbake. Solemslie mener likevel praksisen er skremmende, og tror mange har betalt for mye.

– De blir jo oppriktig lurt ved at de går til en butikk som har prismatch. I hvert fall hos Power, som skryter av at de har en såkalt prisrobot som sjekker dette.

– Så går de og tenker at «nå får vi den til den prisen vi skal ha». Men det finnes jo en del eksempler på at det ikke stemmer.

Ser du forskjellen?

Asus RT-AC2400 router
Asus RT-AC85P router

Den største forskjellen på routerne er bakgrunnsfargen på Asus' nettsider.

Skjermdump

– Prisgarantien skal gjelde

Salgssjef i Power, Lars Hoel, sier at det har skjedd en feil i dette tilfellet.

– Prisgarantien vår gjelder for like produkter, selv om de har et annet modellnummer. Den gjelder også dersom produktet har en annen farge, sier Hoel.

Han beklager at ikke Solemslie fikk tilbake pengene i butikken.

Håper på endring

Forbrukertilsynet mener butikkjedene bør ta til seg at kunder føler seg lurt.

– Jeg mener jo først og fremst at seriøse næringsdrivende bør gi forbrukerne en reell mulighet til å sammenligne priser, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth.

– Da er det ikke sikkert at en praksis med forskjellige navn er en god løsning i det lange løp.

Denne praksisen har imidlertid vart lenge.

I e-postene NRK har mottatt er det eksempler fra 70-tallet.

Montasje av e-poster om ulik pris på like TV-er

Dette er noen av e-postene NRK har mottatt etter saken om like TV-er med ulike navn.

Grafikk: Henrik Bøe / NRK