Snart faller de første snøfnuggene mot bakken, og servicemarkedssjef Kay-Ronny Gasmann ved Tønsberg bilservice har en god del råd til bilistene.
- Les også:
Det viktigste dreier seg selvsagt om sikkerhet:
– Få på vinterhjul i tide og sørg for god mønsterdybde, sørg også for godt lys og klare frontruter, sier han.
Men det er flere ting bilen din kan trenge for å oppføre seg pent gjennom vinteren.
Sikkerhet:
- Mønsterdybden på vinterdekkene skal være minimum tre millimeter, men bransjen anbefaler fem millimeter.
– Vi ser en betydelig nedgang i veigrepet og fremkommeligheten på dekkene når en kommer under fem millimeter, sier Gasmann.
- Lysene må fungere
– Bruk gode pærer og bytt ut frontlyktene parvis for å få god lyseffekt fremover. En del moderne biler er ofte bygd med plastlykter. Ved bruk av isskraper da, kan frontlyktene bli oppskrapet og matte over år, så det er også viktig å ta en vurdering av klarheten i glassene.
- Frontruten
– Sørg først og fremst for isfrie ruter, sier Gasmann. Han anbefaler ikke å bruke stålskrape fordi det kan danne riper i rutene.
MØNSTERDYBDE: Ifølge Kay-Ronny Gasmann er ikke tre millimeter dypt mønster på dekkene nok. Han anbefaler også å kjøpe frostvæske som tåler kuldegradene på fjellet, selv om du bor i lavlandet. Les mer om det lenger ned i saken.
Foto: Vegard Lilleås / NRKKarosseri:
- Vask og polering
Ifølge Gasmann er det nå, før kuldegradene kommer, at det lønner seg å vaske bilen. Vasker en med vann i kulda, kan låser og dører fryse.
– En burde ha like stort fokus på pen og ren bil på høsten som på våren. Jeg anbefaler å gå vinteren i møte med nypolert bil. Da fester ikke smuss, skitt og salt seg så lett på lakken.
– Bruk silikonstift på dørpakninger for å unngå at de fryser fast.
– Bruk spylevæske som tåler mange nok kuldegrader – minus 20 eller kaldere.
BILBATTERI: Hvis du kjører mange korte turer, er det ikke sikkert at batteriet ditt får ladet seg godt nok opp av seg selv. Kay-Ronny Gasmann anbefaler deg å møte vinteren med et fullt ladet batteri.
Foto: Vegard Lilleås / NRKMotor:
- Batteri og lading
– Alle batterier i dag mister betydelig effekt når kuldegradene kommer. Det å gå vinteren i møte med et godt ladet batteri, er avgjørende, sier Gasmann.
- Ha nok frostvæske og motorolje
– Frostvæsken bør ha et frysepunkt ned mot minus 30 grader. Vi har ofte milde vintre her på østlandet, men skal man på fjelltur kan man komme ned i de kuldegradene. Det er dessverre mange som får seg noen overraskelser da. Hvis frostvæsken fryser, kan det få store økonomiske konsekvenser.
– De som er flinke til å bytte olje jevnlig, unngår ofte mye problemer gjennom vinteren, legger han til.
Ha med:
- Slepetau og startkabler
– Da er man mer selvhjulpen om noe skulle skje, påpeker Kay-Ronny Gasmann.