Politiet: – Det kan ta lang tid å finne årsaken

Vraket fraktes ut fra ulykkesstedet med helikopter. Politiet, Kripos og Statens havarikommisjon arbeider på stedet.

Helikopter henter ut deler fra flyvraket

Helikopter henter ut vrakdeler fra flyet onsdag ettermiddag.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Statens havarikommisjon startet sine undersøkelser på ulykkesstedet tirsdag ettermiddag. Onsdag fortsetter undersøkelsene.

– I løpet av dagen vil vi dokumentere vraket enda grundigere enn det vi gjorde i går, og får kategorisert vraket. Så tar vi med oss vraket tilbake til havarikommisjonen.

Det forteller direktør for luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjonen, Kåre Halvorsen.

Det var tirsdag formiddag at et småfly styrtet i Larvik. Flyet var tilknyttet Pilot Flight Academy. En instruktør og to studenter mistet livet i ulykken.

Politiet, Kripos og Statens havarikommisjon jobber på ulykkesstedet i Larvik.

Politiet, Kripos og Statens havarikommisjon arbeider på stedet.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Etterforsker bredt

Klokka 13.11 skriver politiet i en pressemelding at de tre personene, som er funnet ved ulykkesstedet, er sendt til obduksjon og identifisering.

– Politiet vil ikke kunne gå ut med navn før identiteten har blitt bekreftet. Vi vil også ta hensyn til de nær pårørende i den forbindelse, sier politiinspektør Magnar Pedersen.

Pedersen forteller videre at politiet nå driver taktisk etterforskning i form av vitneavhør og innhenting av informasjon.

Det kan ta lang tid å finne årsaken til ulykken, og politiet etterforsker saken med en rekke etterforskningshypoteser.

Det innebærer at politi etterforsker bredt og har et åpent sinn for ikke å utelukke noe.

Sivilforsvaret holder vakt ved ulykkesstedet i Larvik.

VAKTHOLD: Området rundt ulykkesstedet er sperret av. Politiet holdt også vakthold gjennom natta. Onsdag ettermiddag er Sivilforsvaret der.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Snakker med vitner

Når havarikommisjonen har undersøkt vraket på stedet, fraktes delene ut med helikopter. Deretter blir de kjørt til Kjeller for nærmere undersøkelser. Halvorsen mener det trolig er vanskelig å finne svar på hva som har skjedd på ulykkesstedet.

Flyet har heller ingen blackbox, men det er enheter i flyet som registrerer data, forteller Halvorsen.

– Det har vært et veldig kraftig sammenstøt med terrenget, og det har vært brann etterpå. Gitt sånn som ulykkesstedet ser ut, så har vi vel ikke så veldig store forhåpninger om å finne noe der.

Kåre Halvorsen

VANSKELIG: På grunn av det kraftige sammenstøtet med terrenget er det utfordrende å finne svar på ulykkesstedet forteller direktør for luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjonen, Kåre Halvorsen (arkivbilde).

Foto: Kristina Kalinina / NRK

Han sier videre at en viktig del av jobben nå, er å snakke med vitner og de som har hatt noe med flygingen å gjøre.

– Der ligger det nok mye informasjon for oss vil jeg tro.

– Ta kontakt

Det var et vitne som i går meldte fra om ulykke til nødetatene. I løpet av tirsdagen meldte flere vitner seg til politiet forteller politistasjonssjef i Larvik Tor Eriksen.

Tor Eriksen, politistasjonssjef i Larvik

ØNSKER INFORMASJON: Politistasjonssjef i Larvik Tor Eriksen, oppfordrer de som mener de kan ha informasjon om ulykken om å ta kontakt.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Det har meldt seg en del vitner, men er det flere der ute som har informasjon de mener kan ha interesse for politiet, så er det bare å ta kontakt med oss. Vi følger opp all informasjon vi kan komme over.

Han legger til at det er politiet som leder etterforskningen, men at de har et godt samarbeid med havarikommisjonen som har ekspertise på området. Kripos er også inne med sine eksperter.

– Vi har et stort etterforskerteam, som jobber aktivt med saken i dag og videre fremover, sier Eriksen.

Sterkt preget

Tirsdag kveld var det minnestund ved pilotskolen på Torp.

En sterkt preget Frode Granlund, grunnlegger av Pilot Flight Academy forteller at mange var samlet på skolen.

– Det var sterkt. Det var vel 150 mennesker som var der.

Minnestund

MINNESTUND: De tre som omkom i ulykken ble minnet av medstudenter og ansatte ved skolen tirsdag kveld.

Foto: Ole Oskar Eriksen / NRK

– Hvordan har studenter og ansatte det nå?

– Jeg tror vi alle er der at det er vanskelig å finne ord. Jeg tror vi bare finner den trøsten vi kan i å være sammen. Det er bare sorg og fortvilelse.

All undervisning er satt på vent på skolen, men Granlund sier den vil tas gradvis opp utover i uka og neste uke. Dagen i dag går først og fremst til å være sammen og bearbeide.

Flagg på halv stang - Pilot flight academy

Det flagges på halv stang ved skolen onsdag.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Sjokk og nummenhet

Kriseteamet i Sandefjord kommune ble raskt koblet på etter ulykken. De har snakket med studenter og ansatte om hva slags reaksjoner de kan forvente seg i etterkant av en slik hendelse.

– Det kan være sjokk eller nummenhet. Det å ikke føle noen ting er også normalt. Noen føler på angst og frykt, det er jo snakk om fly. Mange kan også kjenne på skyld, at det burde vært dem. Dette er normale reaksjoner etter en slik hendelse.

Det forteller Frøydis Tveita leder av kriseteamet i kommunen.

Leder av kriseteamet i Sandefjord kommune Frøydis Tveita

REAKSJONER: Leder av kriseteamet i Sandefjord kommune Frøydis Tveita forteller at det er normalt å kjenne på mange ulike følelser etter en slik hendelse.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Hvor viktig er det å snakke sammen i grupper?

– Det kan være med på dempe slike reaksjoner og hjelpe dem til å komme raskere tilbake til hverdagen.

Hun legger til at de opplever at studentene og de ansatte ivaretar hverandre godt, og at de ser hverandre. Kriseteamet er tilgjengelig på skolen så lenge det er behov.

Granlund sier krisetemaet har gjort det lettere å snakke sammen at de har fått god veiledning i å håndtere den bunnløse sorgen.

– Hvor godt forberedt var dere på at noe slikt kunne skje?

– Vi øver på hvordan man skal håndtere det med protokoll også videre. Man tror man er godt forberedt, men alle menneskene og følelsene er jo ikke noe man lett øver på, sier Granlund.

Frode Granlund

PREGET: Frode Granlund, grunnlegger av Pilot Flight Academy, forteller at de har fått god hjelp av kriseteamet i kommunen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Han legger til at resten av dagen i dag brukes på gruppesamtaler, og at de starter gradvis opp igjen med skolevirksomhet i morgen.

– Det blir selvsagt med forbehold om at ikke alle vil fly. Så starter vi med teori, også kommer vi gradvis i gang igjen.

Flyene kan brukes

Pilotskolen har flere fly av samme typen som styrtet. Granlund har ikke fått noe beskjed om at disse ikke kan brukes som normalt når undervisningen tas opp igjen.

Seksjonssjef for luftdyktighet Morten Larsen i Luftfartstilsynet sier at det ikke kommer til å bli lagt ned et bruksforbud mot flytypen før man eventuelt konkluderer med at det var teknisk svikt som førte til ulykken.

– Vi gjør ikke dette når årsaken er ukjent, sier Larsen.

Han sier det må en alvorlig teknisk svikt til for at myndighetene skal nedlegge et bruksforbud.

– Den eneste gangen vi har nedlagt et bruksforbud, var da et helikopter mistet rotoren ved Turøy.

Han sier de gjør vurderinger basert på løpende informasjon fra politiets etterforskning og undersøkelser av havarikommisjonen.

Hilsen fra lufthavna til pilotskolen

HILSEN: En hilsen undertegnet Sandefjord Lufthavn er lagt igjen ved minnestedet utenfor skolen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark