Hopp til innhold

Flere støtter ny E134

Firefelts motorvei med 110 km/t halverer reisetiden mellom øst og vest, mener tilhengerne. Nå får de tungtveiende støtte.

Miljøveien E134
Foto: Knut Olaf Sunde/Vegforum Øst-Vest

Men enn så lenge er E134 bare ett av fem alternativer til ny hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Fortsatt er E16 Filefjell, RV7 Hardangervidda, RV52 Hemsedal og RV50 Aurlandsfjellet med i kampen, sammen med E134.

Mange av innbyggerne langs E134 har slått seg sammen og dannet Vegforum Øst-Vest. De mener regjeringens valg må være lett. Ikke bare er strekningen over Haukeli kortest, men over halvparten av Norges befolkning er direkte knyttet til strekningen, skriver Nationen i dag.

– Strekningen er kortest, tryggest, raskest og mest driftssikker i forhold til alternativene, sier foreningens leder Nicolai Østhus.

Leder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Jan-Ove Halsøy og samferdselsforsker professor Dag Bjørnland har tro på at av de fem alternativene, så er E134 det beste, skriver Nationen.

NLF har likevel ikke tatt noe offisielt standpunkt ennå. NLF i Hedemark og Oppland er av en annen oppfatning enn Halsøy. De mener at man må velge den mest vintersikre vegen. Etter deres mening er det E 16.

Les også:

– Musikk i mine ører

Ragnvald Christenson, mangeårig forkjemper for ny E134, er glad for støtten.

– Dette er musikk i mine ører. Jeg blir ikke overrasket, dette har vi jo ment lenge, men vi har kanskje ikke nådd helt frem med budskapet vårt, sier han til NRK.no.

Han sier at mener at hvis det blir ny E134 over Haukeli, så får man en ønskevei, både transportnæring og privatpersoner, fra Vestlandet til Østlandet.

– Bergen og Stavanger vokser raskt, og når alle vegene og tunnelene på kysten står ferdige, så ender de opp mot E134, sier Christenson.

– Det naturlige vegvalget

Professor Dag Bjørnland, nestor i skandinavisk samferdselsforskning sier til Nationen at E134 kan bli det naturlige vegvalget til Østlandet for hele regionen mellom Bergen og Stavanger.

– Veien blir en direkte forbindelseslinje mellom de to mest folkerike og raskest voksende delene av landet. Ingen av de andre alternativene kan få en tilsvarende funksjon, sier han.

Bård Hoksrud

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, mener E134 skiller seg ut i forhold til de fire andre alternativene til ny veg mellom øst og vest.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Også statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet mener E134 skiller seg ut.

– E134 har ikke bare nedslagsfelt i Bergen, men også i Rogaland. For Stavanger vil E134 være den raskeste veien til Oslo, og det gjør veien til et spennende alternativ, sier Hoksrud til avisen.

Statens vegvesen er i gang med utredningen, og skal komme med sitt forslag innen årsskiftet. Deretter skal regjeringen ta sin avgjørelse, trolig i slutten av 2016 eller i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan i 2017.