Flere millioner plastbiter dukket opp på strender – nå er kilden til utslippet funnet

Det er funnet plastpellets på over 250 steder langs kysten i Oslofjorden. Utslippet stammer fra en containerlekkasje på et skip.

Plastpellets på en strand i Fredrikstad.

PLASTPELLETS: I mars ble det funnet over 300 kilo plastpellets i Fredrikstad-området, noe som tilsvarer i overkant av 14 millioner plastbiter. Plastbitene har en diameter på 2–3 millimeter.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Siden midten av mars har det dukket opp store mengder med små plastpellets langs kysten i hele Oslofjorden. Funnene er gjort i områdene mellom Hvaler, Drøbak og Tvedestrand.

Det var lenge uklart hvor plastpelleten kom fra, men nå er mysteriet sannsynligvis løst.

Rensa pelletsprøver frå Hankø, Tofte og Brunlanes.

PELLETSPRØVER: Rensa pelletsprøver fra Hankø, Tofte og Brunlanes i Larvik.

Foto: Anne Lognvik / NRK

26 tonn polypropen

Et skip ble 22. februar lastet med 26 tonn polypropen i Rotterdam i Nederland.

Forskningsinstituttet Norner har analysert plastbitene og skriver i en pressemelding at skipet eies av Sea-Cargo, og driftes av Seatrans Ship Management. Plasten det hadde om bord, var produsert av Ineos og skulle til plastrørprodusenten Pipelife i Surnadal.

– Mannskapet observerte at det var slått hull på en av containere om bord og at polypropen hadde lekket på dekk og sannsynligvis også på sjøen, sier Ole Sævild i Sea-Cargo i pressemeldingen.

Skipet skulle til Tananger i Norge, men kom ut for uvær natt til 23. februar.

– Skader på containere under transport på sjø skal ikke forekomme. Været denne natten var svært krevende og jeg er glad for at mannskapet raskt fikk oversikt over situasjonen og at rutiner og regelverk for varsling om skade ble fulgt. Sea-Cargo har kontakt med forsikringsselskap og myndigheter angående opprydningsarbeidet, sier Sævild.

Pipelife forteller at de aldri har opplevd at skader på skip eller last hos sine transportpartnere har ledet til utslipp.

– Å sikre bærekraft i hele vår verdikjede er vår førsteprioritet. Vi vil derfor fortsette å gjøre vårt beste i å støtte våre partnere for å sikre trygg og bærekraftig transport av råvarer til våre fabrikker, sier Kjell Larsen i Pipelife.

Kystverket varslet

Kystverket i Norge ble samme dag varslet om skaden på containeren og lekkasjen av plastpellets til sjø.

– Det stemmer at vi ble varslet om en skade på et containerskip, men vi koblet ikke det til utslippet i Oslofjorden. Skaden skjedde på et skip utenfor Stavanger og meldingen vi fikk ga ikke inntrykk av en stor utslippsmengde, sier Hans Petter Mortensholm, beredskapsdirektør i Kystverket.

Først tirsdag ble de to hendelsene satt i sammenheng.

– Vi ble kontaktet på nytt tirsdag og hadde da et møte med rederiet, sier Mortensholm.

Kart over funn av plastpellets langs kysten i Oslofjorden.

MANGE FUNN: Det er funnet plastpellets på over 250 steder langs kysten i Oslofjorden.

Foto: Skjermdump/Oslofjordens friluftsråd

– Tar ansvar for kostnader

Den skadede containeren fra skipet ble satt i land i Tananger den 24. februar. Politiet etterforsker saken og har i tråd med gjeldende regelverk har tatt beslag i den skadede lasten.

Det er politiet som foretar veiing og kontroll av containeren for å klargjøre hvor stor andel av lasten som har havnet i sjøen.

– Vi er nå i dialog med rederiet og forsikringsselskapet. De er innstilt på å ta sitt ansvar for kostnadene ulike aktører har hatt i forbindelse med opprydningen, sier Mortensholm.

Sten Helberg

BEKYMRET: Sten Helberg i Miljøstiftelsen Elv og Hav.

Foto: Shemsi Bunjaku/NRK

Oslofjorden friluftsråd og Miljøstiftelsen Elv og Hav er blant dem som har forsøkt å rydde opp.

Sten Helberg i har i flere uker jobbet med å samle opp de små plastbitene. Det er vanskelig, har han tidligere forklart til NRK.

– Vi rydder så godt vi kan, men dette er i et omfang som gjør at vi nok vil se disse pelletsene resten av vår levetid. Ryddingen begynner å bli kompleks fordi bitene ligger blandet med tang og andre ting, fortalte han.

NRK opplyser at nettsaken er endret etter første publisering. Den er sist oppdatert med kommentarer fra blant andre Sea Cargo.

Les også: