Nytt år – like mange ulykker

Feilnavigering, ukyndig bruk av kart, generelt "kløneri" og uflaks. I år som i fjor koster grunnberøringer forsikringsselskaper millioner av kroner.

Grunnstøting ved Skrøslingen utenfor Nøtterøy

PÅ GRUNN: Fire personer ble reddet fra denne båten etter at den hadde gått på grunn ved Skrøslingen utenfor Nøtterøy i fjor.

Foto: Redningsselskapet

Det har vært en travel sommer for redningsskøytene, spesielt i skjærgården i Østfold og Vestfold. Til tross for at Redningsselskapet og Finans Norge oppfordrer folk til å tenke sikkerhet til sjøs, virker det som om folk ikke lærer.

Ferske tall fra Redningsselskapet viser at det har vært en økning i antall grunnberøringer i sommermånedene juni og juli i forhold til i fjor.

Mens det i fjor var 2 395 grunnberøringer, er tallet i år steget til 2 412. Ifølge en pressemelding fra Redningsselskapet vil tallet stige ytterligere da enkelte rapporter for den siste uken ennå ikke er klare.

– Det bekymrer oss at såpass mange kjører på grunn. Grunnstøtinger kan føre til alvorlige båtulykker, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Feilnavigering og motorstopp

I Vestfold har tallet steget fra 291 til 335.

Skipper Torgeir Nilsen på redningsskøyta «Stormbull» tror det er flere årsaker til uhellene.

– Feilnavigering og ukyndig bruk av kart. Uhell kan nok også forekomme av at motoren stopper, og så driver du på land, sier han.

Skipperen er usikker på hvorfor Tønsberg-området har hatt en økning på 44 grunnberøringer siden 2015. Det er her flesteparten av ulykkene i Vestfold har skjedd.

– Det er nok en del flere båter i Tønsberg enn det er andre steder i fylket. Det kan være en medvirkende årsak, sier han.

– For høy fart

I 2015 var erstatningsutbetalingene på omtrent 470 millioner kroner og det var nesten 11 000 materielle skader. I tillegg var det 9471 personskader på skadestedene "fri natur, hav, sjø og vann", ifølge Norsk pasientregister.

Stine Neverdal

Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge, er bekymret over at så mange kjører på grunn. – Vi i Finans Norge er helt enige med Redningsselskapet i at det er viktig å tenke sikkerhet til sjøs, sier hun.

Foto: Finans Norge

– Havari er den største posten når det gjelder skader på fritidsbåter. Kunnskap om kart og navigasjon er viktig, dessuten er det mange som holder altfor høy fart, sier Neverdal.

Hun legger til at tallene for erstatningsutbetalingene for 2016 ikke er er klare.

Hjelpemidler om bord

Når man er utpå, bør man ha en sjøklar båt. Nilsen sier at det er lurt å ha med flere hjelpemidler om bord mens man venter på hjelp.

– Hvis motoren skulle stoppe, er det kjekt å ha en dregg og et langt tau om bord. Ellers vil jeg oppfordre folk til å ha reservefilter og drivreim i båten.

Fortsatt sommer

Skipsfører på redningsskøyta «Klaveness Marine», Pål Abrahamsen, har tilbrakt sommeren i Oslofjorden.

Han minner om at det fortsatt er en god stund igjen av sommeren, og oppfordrer båtfolk til å tenke sikkerhet.

– Bruk redningsvest. Det er også viktig at man har sikkerhetsutstyret i orden. Ta med deg dregg og kart for det området du skal ferdes i, og tenk sikkerhet generelt, sier han i pressemeldingen fra Redningsselskapet.