Ser at de yngre budgiverne er blitt mer aktive

Et av Norges største auksjonshus merker økt interesse for auksjon. – Veldig gøy og helt kaos, sier Frida Adele Overvåg (28) om sin første fysiske auksjon.

Kommunikasjonssjef i Blomqvist Andrea Forsberg.

Andrea Forsberg er kommunikasjonssjef i auksjonshuset Blomqvist.

Foto: Blomqvist

For noen år siden var Frida Adele Overvåg (28) selv på klassisk auksjon for første gang. Hun beskriver det som «et litt sprøtt opplegg», men med en egen sjarm.

28-åringen er en av mange som handler på andrehåndsmarkedet, og som bruker flere ulike plattformer for kjøp og salg.

Mange går på auksjoner for å finne ting fra en viss tidsperiode, som ikke er i salg lenger ellers, tror Overvåg.

Frida Adele Overvåg

Frida Adele Overvåg handler mye brukt. Hun bruker stort sett ulike second hand-apper, men har også prøvd seg på auksjon.

Foto: Privat

Økende interesse

Christian Martinius Eek er tredje generasjons innehaver av Eek auksjonsforretning i Skien.

De har drevet med klassiske auksjoner i flere tiår. For rundt halvannet år siden begynte de med nettauksjoner.

Christian Eek merker større pågang etter at de lanserte nettauksjoner for rundt halvannet år siden.

Å kjøpe ting på auksjon har blitt mer populært. Bondemøbler og porselen går unna hos Eek auksjonshus.

Foto: Sara Rydland Nærum / NRK

Da økte antallet kunder betraktelig. Til sammen regner Eek med at de har hatt en vekst i antall kjøpere på rundt 40 prosent.

Flere objekter blir også solgt enn før. Tidligere satt de igjen mellom 20 og 25 prosent av varene. Etter de siste månedlige nettauksjonene, har under 10 prosent av varene forblitt usolgt.

– Vi når et annet publikum. Særlig blant de yngre, som kanskje ikke er vant til å gå på klassiske auksjoner, men som er flinke til å handle på nett.

Christian Martinius Eek

Christian Martinius Eek driver Eek auksjonshus i Skien. Han merker at de treffer flere unge etter at de begynte med nettauksjoner.

Foto: Sara Rydland Nærum / NRK

Også hos Blomqvist, et av Norges største auksjonshus, har de merket større interesse.

Kommunikasjonssjef Andrea Forsberg forteller at interessen for deres auksjoner har hatt en veldig oppsving de siste årene. Nå fatter også yngre interesse for denne formen for kjøp og salg.

De yngste kjøperne som er registrert hos dem er mellom 18 og 24 år. Denne aldersgruppen har alltid utgjort en liten del av kjøperne, men nå blir det stadig flere, ifølge Forsberg.

Mellom 2019 og 2021 økte antall registrerte brukere i denne aldersgruppa med 11 prosent.

De yngre budgiverne har også blitt mer aktive. I første halvår i år hadde denne aldersgruppa lagt inn 80 prosent flere bud enn samme periode i 2019.

En annen måte å handle på

– Jeg fikk en del adrenalin.

Det forteller Frida Adele Overvåg om da hun bestemte seg for å by på en vintage veske fra Gucci på auksjon i Sydney, Australia.

– Det var veldig gøy å være på fysisk auksjon. Det er jo helt kaos, med masse folk som står rundt og skriker ut summer, og ting går veldig fort, Overvåg.

Hun vant budrunden. Og oppdaget snart at den fikk litt ekstra verdi på grunn av opplevelsen det var å kjøpe den.

Tanken på alt veska hadde vært med på før den endte opp hos henne i Norge, ga den også ekstra sjarm.

– Du kunne se at det var noen initialer fra den tidligere eieren inni veska, som var nesten helt slitt bort. Og det lukta sigar av skinnet. Det gjør jo at man begynner å forestille seg at en eller annen australsk dame på 60-tallet som har gått rundt med den Gucci-veska og røyka sigar.

Vintage Gucci veske fra 60-tallet

– Man begynner å lage seg bilder i hodet av hva gjenstanden har gjort i sitt tidligere liv, sier Frida Adele Overvåg. Veska fra 60-tallet kjøpte hun på auksjon i Australia.

Foto: Frida Adele Overvåg

Blir kjent med budrunder

Etter at Overvåg vant budrunden på Gucci-veska, har hun ikke vært med flere klassiske auksjoner. Men hun har bydd på noen ting på ulike nettauksjoner.

Hun tror mange som henne liker ting som har en historie.

At mange bruker gjenbruksapper som Tise og Finn.no, kan bidra til at mange har blitt vant å by på ting de ønsker å kjøpe på, tror Overvåg.

– Veldig mange har budrunder på ting de selger som har stor etterspørsel, så der blir det jo en slags moderne auksjonsform.

Stor interesse for gjenbruk

Både Eek og Forsberg er enige i at kjennskapen til budgivning og budrunder gjennom for eksempel Tise kan ha bidratt til at flere yngre nå handler på auksjon.

En økende interesse for gjenbruk og for ting som ikke alle andre har, kan også gjøre at flere finner frem til de klassiske auksjonshusene nå enn tidligere, mener de.

– Det er klart at på auksjoner får man litt unike ting, sier Eek.

Ulike interesser

Hva de yngre aldersgruppene byr på og kjøper, varierer. Men noen typer varer er populære blant de yngre.

– Vi ser at det er spesielt populært med norske moderne designmøbler, og kunst fra den samme perioden, sier Forsberg.

Også hos Eek i Skien er det stor variasjon. Men han ser noen tendenser.

– På forrige auksjon hadde vi blant annet en del porselen av Nora Gulbrandsen som var designer på Porsgrunn Porselen. Hun er en typisk designer som yngre kjøpere ser litt etter.

Nora Gulbrandsens design for Porsgrunn Porselen er blant objektene flere yngre er interessert i på Eeks auksjoner.

Den runde vasen designet av Nora Gulbransen var vurdert til mellom 800 og 1200 kroner. Den gikk til slutt for 1800 kroner.

Foto: Sara Rydland Nærum / NRK

At man kan fortelle en historie om det man har hjemme, er også noe som gjør at det kan være spennende å kjøpe ting på auksjon, mener Forsberg.

– Mange synes det er gøy fordi de får litt innsikt i objektene de handler og kan lære mye om historien, kulturarven og kunsthistorien gjennom objektene de handler hos oss, sier Forsberg

Gucci-veska som en gang fulgte en sigarrøykende kvinne gjennom gatene i Australia, og tiår senere fulgte Frida Adele Overvåg rundt i Oslos gater, er nå solgt videre til nok en ny eier. Gjennom Tise.