Hopp til innhold

Fasaden slår sprekker: Mange med høy inntekt vil slite, tror gjeldsrådgiver

Trangere tider rammer også de med mye penger. Flere vil få problemer med å legge om livsstilen, tror Marte Eidsaa Larsen i Nav.

Aleneboende case og NAV

VENTER FLERE HENVENDELSER: Gjeldsrådgiver Marte Eidsaa Larsen forventer at flere vil ta kontakt med henne fremover.

Foto: Guro Hatlo / NRK

Fra januar til september i år har gjelds- og økonomirådgivningstelefonen hos Nav mottatt nesten 34.000 henvendelser.

Det er langt flere enn i fjor, ifølge kommunikasjonsrådgiver, Vivian Andersen. Kanskje fordi folk har dårligere råd, eller fordi telefontjenesten har blitt mer kjent.

Vi er forberedt på flere henvendelser fremover, skriver Andersen i en e-post til NRK.

Flere lokale Nav-kontorer har allerede begynt å merke økningen.

Flere tar kontakt

Larvik hadde 31,6 prosent flere henvendelser i september i år, enn på samme tid i fjor.

Også i Sandefjord har flere tatt kontakt den siste uka, forteller gjeldsrådgiver Marte Eidsaa Larsen.

– Det er alle mulige mennesker som tar kontakt med oss. Fra de som har veldig lav inntekt, til de som har veldig høy inntekt.

Den siste gruppen kommer kanskje overraskende på noen, men de pengesterke kan ha behov for hjelp fremover, tror Larsen.

– De har vent seg til en livsstil som er vanskelig å nedjustere. Mange må legge om livsstilen litt, og det kan bli en stor utfordring for mange.

Aleneboende case og NAV

KANSKJE SUNT: Å tenkte gjennom hva du bruker penger på er noe flere har godt av, mener gjeldsrådgiver Marte Eidsaa Larsen ved Nav Sandefjord.

Foto: Guro Hatlo / NRK

Innbyggerne i Sandefjord har rykte på seg for å være opptatt av fasade. Den kan slå sprekker for flere nå, tror hun.

– Jeg tror de krisetidene vi er i nå, får oss til å tenke litt annerledes. Og det er kanskje sunt også, i det lange løp.

Larsen råder folk til å ikke finne på unnskyldninger for hvorfor de ikke kan leve på samme vis som tidligere.

– Mange venter for lenge

Alle har fått trangere lommebok, og derfor bør vi kunne snakke om det, mener gjeldsrådgiveren.

– Å ha litt mer åpenhet rundt økonomi, tror jeg er nyttig for mange.

Larsen oppfordrer alle som opplever å miste kontroll over økonomien, til å ta kontakt.

Jo før, jo bedre. Så kan vi ta grep før problemene eskalerer. Da er det lettere å finne løsninger.

Mange venter lenge før de ber om hjelp. Det erfarer også gjeldsrådgiver i Larvik, Per Christian Furumo.

– Noen har opparbeidet seg et så stort økonomisk problem, at det kan ta flere år å komme seg ut av det.

Han tror årsaken til at mange venter med å ta kontakt er at de skammer seg.

– Man gruer seg sikkert veldig. Er redd for å få kjeft, eller føle seg dum. Men vi er her for å hjelpe dem, det er det eneste vi bryr oss om, sier Furumo.

Lurt med budsjett

Rådgivningen er for alle, ikke kun for Nav-brukere, understreker Furumo.

Du kan få bedre oversikt over økonomien og hjelp med prioriteringer og budsjett.

Det siste punktet er vi nordmenn blant de dårligste på i Europa, viser en undersøkelse Respons Analyse gjorde for DNB i 2015.

– Først når du får oversikt, kan du se hva du kan gjøre for å kutte unødvendige utgifter, sier Larsen. Hun tror mange har penger å spare her.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark