– Vi har kontrollert 28 sykler. Av dem var 22 trimmet eller manipulert. Det er nedslående, sier trafikkoordinator i politiet i Grenland, Nils Anders Bruun.
Politiet får stadig klager på elsykler som ser ut som mopeder. Syklene er svært populære blant unge flere steder i landet. Onsdag morgen aksjonerte politiet ved Kongerød skole i Skien.
– De fleste syklene går altfor fort. Noen tar også av pedalene for at syklene skal gå enda fortere. Det er farlig, og selvsagt ulovlig. Dessuten er ikke syklene forsikret når de blir manipulert på denne måten, sier Bruun.
Les også:
Kjøreforbud
Flere av elevene på skolen fikk kjøreforbud og må la sykkelen stå igjen på skolen. Andre fikk advarsler. Politiet vil også ringe hjem til flere foreldre.
– I dag får de bare en advarsel, men neste gang vil det bli bøter og utsettelse på førerkort til moped eller bil, sier Bruun.
Syklene det er snakk om, skal ikke gå fortere enn seks kilometer i timen uten at den som sitter på sykkelen trår på pedalene. Mange velger å manipulere sykkelen slik at den går med en hastighet opptil 20–25 kilometer i timen uten pedalkraft.
– Jeg har endret litt på min sykkel slik at den går fortere enn det den skal. Men det gjør alle. Noen går mye fortere enn min. Seks kilometer i timen er veldig sakte, sier en 14 år gammel jente til NRK.
Hun fikk kjøreforbud og måtte la sykkelen stå igjen på skolen.
Denne gangen ble det ikke skrevet ut bøter til elevene som kjørte ulovlig. Ønsket fra politiets side var å informere om hvilke konsekvenser ulovlig kjøring kan ha.
– Det kan få store konsekvenser å kjøre på en sykkel som ikke er forsikret om man kjører på noen, blir skadd, eller skader andre. Det er det nesten ingen som tenker på, sier Bruun.
Populære
Syklene som ser ut som scootere eller mopeder blir stadig mer populære.
«Scootipuff» heter den modellen som det selges mest av i Norge. Totalt er det solgt mellom 3500 og 4000 slike sykler rundt i landet.
– Vi selger mange sykler på Vestlandet, på Østlandet, i Trondheim og i Mo i Rana. Og nå har vi begynt å selge en del sykler til folk i Finnmark, sier daglig leder i Scootipuff Norge, Jan Tore Weire.
Han oppfordrer alle til å bruke sykkelen slik den er ment.
– Det er ikke meningen at folk skal manipulere disse til å kjøre fortere enn de skal. Om det gjøres, gjelder ikke lenger garantien. Dessuten kan sykkelen bli ødelagt, sier Weire.