Solen går ned i 18.40-tiden i Norge om dagen, og det mørknes stadig tidligere.
Det merker lastebilsjåførene spesielt godt, og ber de som ferdes langs veien i mørket om å bruke refleks.
– Nå tikker det inn bekymringsmeldinger fra sjåfører i hele Vestfold som handler om fotgjengere og syklister som leker russisk rulett, sier John Villung.
Han er leder for Lastebileiernes landsforbund Vestfold og daglig leder i Vermelid Transport.
Frykter ulykker
Nylig tok en av hans ansatte, lastebilsjåfør Horst Engl, kontakt med Villung og fortalte at han fryktet å bli drapsmann.
Engl kjørte på Bispeveien i Re i mørket, men med god sikt, da det plutselig dukket opp en syklist i veien uten lys eller refleks.
– Jeg så syklisten da jeg var omkring 20 meter unna, og sto på bremsen, sier Engl.
Lastebilsjåføren holdt 80 km/t i timen og hadde 50 tonn med last bak ryggen.
– Det var flaks det ikke var møtende trafikk, slik at jeg fikk kjørt over midtstreken, ellers hadde han ikke levd i dag, sier Engl.
– Gatelys er falsk trygghet
Gaute Amundsen i Trygg Trafikk sier at en vanlig bilsjåfør som kjører i 50 km/t kan se en person uten refleks på 25–30 meters avstand.
– Har personen på refleks snakker vi om rundt 140 meter, sier han.
Amundsen sier unnskyldning om at man er synlig på grunn av gatelys ikke er gyldig.
– Gatebelysning gir en falsk trygghet, refleksen stikker seg ut selv når man er i nærheten av gatelys, sier han.
Det er stor forskjell på kvaliteten på refleksen.
– Har du gammel refleksvest, test den med lommelykt i mørket. En vest forringes over tid, og allerede etter 15–20 ganger i vask, sier han.