Hopp til innhold

Elever adopterte en bygdeborg

– Denne skolen er blant de beste, sier riksantikvar Jørn Holme.

Elever fra Unneberg skole med riksantikvar og leder Norsk Kulturarv

Sammen med riksantikvar Jørn Holme, styreleder Inger Lise Skarstein i Norsk Kulturarv og lokal Sparebank1-sjef Roar Kaupang kommer elever fra Unneberg skole tilbake etter endt kulturminnerydding.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Allerede i 1992 var Unneberg skole i Sandefjord i front når det gjelder skjøtsel av kulturminner. Skolen fikk til en avtale med fylkeskultursjefen i Vestfold om å "adoptere" tre kulturminner som ligger i nærheten av skolen. Kulturminnene består av en bygdeborg samt Brekkeringen og Møllers ring - de to siste er jernaldergravplasser.

– Jeg synes det er veldig gøy å være med på. I dag har vi ryddet rundt bygdeborgen, sier 7.klassingen Hannah Wengård.

Imponert riksantikvar

Og gøy synes elevene øyensynlig at det er å ta vare på kulturminner, for de gjør det så bra at de denne uka fikk besøk av både riksantikvar Jørn Holme, styreleder i Norsk Kulturarv Inger Lise Skarstein og fylkesmann Erling Lae. Riksantikvaren var imponert over det elevene har fått til.

– De har faktisk valgt disse kulturminnene som sine steder, de kan historien, de forteller foreldre hva dette er for noe, og denne skolen er et forbilde for andre skoler.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

Inger Lise Skarstein (fra v), Jørn Holme og Eva Lill Leming.

Inger Lise Skarstein (fra v), Jørn Holme og Eva Lill Leming.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Tenke bakover

Holme er opptatt av at barn og unge får se hva man har i nærmiljøet, bli glad i det, forvalte det og fortelle historier om hvordan livet var før, altså akkurat slik elevene ved Unneberg skole gjør.

– Det er viktig for å ha et godt liv fremover at man også kan tenke bakover.

Er med på noe viktig

Rektor Eva Lill Leming sier at de tre kulturminnene regelmessig brukes til utflukter, undervisning og lokalhistoriske temaer. Også naturstier, skuespill og gudstjenester har vært arrangert der.

– Og så er vi her oppe og sjekker om det må gjøres avtaler om rydding av trær, busker og slike ting. Det virker som at elevene setter pris på dette, og jeg tror de forstår at de er med på noe viktig.

Fornøyde elever

Hannah Wengård og Tobias Aandstad Nilsen

Hannah Wengård og Tobias Aandstad Nilssen.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Og det kan både Hannah Wengård og klassekamerat Tobias Aandstad Nilssen bekrefte. Tobias synes det er viktig at det er lett å finne fram til stedene og at det ser skikkelig ut.

– Og i tillegg snakker vi om disse tre kulturminnene i noen av timene.

Høyt nivå og stor bredde

Norsk Kulturarv er en landsdekkende organisasjon som inviterer barn og unge over hele landet til en praktisk innsats for bevaring av kulturarven gjennom aksjonen "Rydd et kulturminne". Styreleder Inger Lise Skarstein trekker spesielt fram skolene i Vestfold og Buskerud som dyktige forvaltere av kulturminner.

– På landsbasis er det omkring 300 prosjekter. Hele 40 av dem er i Buskerud og Vestfold, og der ligger det på et veldig høyt nivå. Det er stor bredde, mange klasser med og ikke minst veldig spennede prosjekter.