Hopp til innhold

Kan dette skroget gjøre fergetrafikken grønn?

Sandefjord-firmaet BB Green mener de har utviklet et skrog som gjør det mulig å skyve deler av fergetrafikken over på elektrisitet.

Skrog BB Green

Skrogets utvikling er en del av et EU-finansiert prosjekt som BB Green er leder for.

Foto: BB Green

– Dette er en del av det grønne skiftet.

Ordene kommer fra Tor-Kolbjørn Livgård, teknisk sjef hos Sandefjord-bedriften BB Green.

Siden 2010 har han og bedriften jobbet med å utvikle et skrog som skal minske motstanden i vannet. Bedriften har også patent på løsningen.

– Vi løfter båten delvis opp fra vannet ved hjelp av luft, som bærer opp til 70–80 prosent av båten. Skrogmotstanden blir mindre som gjør at behovet for energikraft også blir mindre, forteller Livgård.

Nylig ble også skroget testet i Stockholm i Sverige, der svenske SVT var med.

BB Green har ledet et EU-prosjekt som har utviklet den første hurtiggående batterielektriske ferga, ment for kommersiell drift. Målet er å nå en hastighet på 30 knop.

– Vi har klart å nå det som var målet i prosjektet – å kjøre i omtrent 30 knop med en båt på 25 tonn, på ren batteridrift, sier Livgård.

Men er ikke denne teknologien prøvd ut tidligere?

– Jo, det er den, i forskjellige former. Det ble for eksempel på 70- og 80-tallet bygd veldig mange katamaraner med samme type teknologi. Alle var enige om at teknologien var effektiv, men slitasjen på gummiskjørtene og en del andre ting ble for store. Vi har bygd et monoskrog som ikke er slitasjeutsatt i samme grad, mener Livgård.

– Stor interesse

Livgård hevder det er flere interessenter som har meldt seg.

– Etter at vi begynte å markedsføre skroget, har vi fått telefoner fra inn- og utland i mengder og utrolig mange interessenter vi våre hjemmesider, sier han.

– Har noen kontaktet dere om kjøp?

– Vi har ikke signert kontrakter med noen ennå, men det er flere interessenter som ser på muligheten for å gjøre avtaler for bygging av skrog.

– I Vestfold og innover i Oslofjorden kan det være interessant å sette denne type ferger i drift for å ta unna mye av trafikken langs E18 og E6, sier Livgård.

VIDEO: Dette er bedriftens egen video fra skogtesting.