– Jeg venter spent, og jeg har store forhåpninger etter at jeg hørte Bård (Hoksrud) på radioen tidligere i dag.
Fylkesordfører Sven Tore Løkslid er klar. Han har samla en rekke myndighetspersoner på kontoret, og nå er det rett før samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen skal kunngjøre avgjørelsen.
Sto mellom fire veier
For hvor skal den nye stamveien mellom Østlandet og Vestlandet gå? Valget står mellom fire veier, og E134 er en av dem.
Så dukker Solvik-Olsen opp på skjermen og forteller at de kjørte alle veiene i februar i år, og at det skal satses mellom 15 og 35 milliarder på den nye hovedfartsåra.
Les Solvik-Olsen avgjørelse her:
– Nå holder han oss på pinebenken! sier Løkslid.
Når samferdselsministeren forteller at kolonnekjøring over Haukeli i framtida vil bli en kuriositet og at E134 er valgt, bryter hele lokalet ut i jubel.
– YESSSS!
– Det er en kjempegledelig julegave til Telemark. Vi trengte den nå. Dette kommer til å ha en enorm betydning for næringstrafikken og for Telemark som fylke, sier Sven Tore Løkslid.
Han sier dette betyr at det vil komme store satsinger og bevilgninger til E134.
– Det vil føre til bedre vei og lettere framkommelighet. Tungtrafikken vil få lettere forhold, Det igjen betyr flere stopp langs veien, noe som betyr mye for næringslivet.
Fylkesordfører Sven Tore Løkslids ord til Ketil Solvik-Olsen.
Halverer nesten reisetida
Nyheten om E134 blir tatt svært godt imot også i Nissedal. Halvor Homme gleder seg både som ordfører og innbygger i Telemark.
– Dette blir veldig viktig både for øvre deler av Telemark, men også for resten av Telemark som sakker akterut i utviklinga på mange områder i Norge.
Ordfører Halvor Homme i Nissedal gleder seg til en kortere vei med høyere standard.
Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRKNissedal er en reiselivskommune, og Homme mener veien vil knytte dem sammen med Østlandet og Vestlandet på en lettere måte.
– Det vil bli en nesten halvering av reisetida over fjellet, og det vil bli enorme besparelser både miljømessig og økonomisk.
Lenger opp i fylket, er de ikke mindre fornøyde. Det sier plan- og økonomisjef Gry Åsne Aksvik i Vinje.
Plan- og økonomisjef Gry Åsne Aksvik i Vinje mener valget av E134 vil gi nye muligheter for Vinje.
Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK– Vi er kjempeglade for denne avgjørelsen – ikke minst med tanke på reisetid til Vinje. Nå kan en bo i Vinje og jobbe andre plasser eller omvendt. og turistnæringa vil nyte godt av dette.
Andre hovedvei ikke avgjort
Det er ennå ikke bestemt om riksvei 7 eller riksvei 52 prioriteres som den andre hovedveien, og det er usikkert om E134 vil bli bygd videre mot Bergen.
Norges Lastebileier-Forbund mener valget av E134 er framtidsrettet og fornuftig. Fullt utbygget gir denne forbindelsen den raskeste forbindelsen mellom Oslo-området og Bergen/Haugesund/Stavanger, mener de.
De endelige beslutningene skal tas i Nasjonal transportplan, men anbefalingene til samferdselsministeren er klare.
– Skal være ærlig så visste jeg det i dag tidlig, legger Løkslid lurt til.
En ektefølt julehilsen blir sendt til samferdselsministeren i dag.
Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK