- Folk utnytter rabattordningen bedre enn ventet, det betyr at den inntekten som var ventet per passering, er lavere enn det vi hadde regnet med, faktisk hele 25 prosent lavere, sier prosjektleder i vegvesenet, Steinar Aspen.
Ifølge beregningene skulle man få inn 10,50 per bompassering og 50 000 biler skulle passere i døgnet. Men det stemmer ikke. Nye tall fra det halve året bomringen har fungert viser at færre biler kjører inn i Tønsberg og at gjennomsnittsprisen er på litt over åtte kroner.
Færre biler enn beregnet passerer bommene hver dag og for mange benytter seg av rabattordningene.
Gir ikke nok penger
Dersom prisen ikke økes, og bommene blir stående bare femten år, blir det trolig for lite penger til veibygging, ifølge beregninger gjort av vegvesenet.
- Hvis det ikke kommer inn nok penger med nåværende ordning, så må vi finne en annen ordning. Den eneste måten å få nok penger til fase to i vegpakke Tønsberg er kort og godt å øke taksen og muligens også å forlenge innkrevingsperioden, mener prosjektlederen.
- Stortingsproposisjonen som ble lagt til grunn for vedtaket gjort i Stortinget januar 2003, gir jo mulighet for å øke innkrevingsperioden med fem år, og det er også mulig å øke taksten med 20 prosent, sier Aspen.
Han innser at dette neppe blir tatt godt i mot av brukerne. - Selvfølgelig er det upopulært, men sånn er spillet.
Åpne for endring
Men vei det vil politikerne ha. Til og med SV og FrP. Lars Egeland er åpen for en slik endring.
- Jeg tror det kan være nødvendig, både å forlenge innkrevingsperioden og kanskje gå opp noe i pris, sier Egeland og ser for seg at forandringen kan tre i kraft når fase en er ferdig.
FrP-ordfører Bjørn Kåre Sevik fra Nøtterøy gir heller ikke noen blank avvisning av å heve takstene, selv om den beslutningen sitter langt inne.
- Vi får en folkeavstemning på dette, og da vil jo alle disse forutsetningene ligge inne, altså om prisen skal økes og innkrevingsperioden forlenges, og da blir det opp til folket og da vil vi forholde oss til det.