Hopp til innhold

Erstatter pasientene med roboter

PORSGRUNN (NRK): Reidar ble operert i går. Han fikk satt inn hofteprotese og så langt har alt gått etter planen, men nå er han blitt verre. Han svetter, skjelver og gråter, og ringer i snora etter hjelp.

Studenter bruker simulatordukke

REALISTISK: Studentene må reagere raskt og vite hva de skal gjøre og hvilke målinger de skal ta.

Foto: Robert Hansen / NRK

Ved siden av sykehussengen henger en monitor som viser puls og blodtrykk. Sykepleierstudentene som kommer inn i rommet undersøker Reidar før de gir smertestillende og tilkaller lege.

I rommet ved siden av sitter Ingunn Lia og styrer det som skjer.

Realistisk

Reidar er nemlig en robotdukke, som simulerer menneskelige symptomer på sykdommer. Stadig flere skoler bruker robotdukker for å trene helsepersonell i å behandle pasienter.

Anne Mette Høegh-Larsen

Anne Mette Høegh-Larsen ved HSN sier situasjonen i simuleringssenteret er så nær virkeligheten som man kommer.

Foto: Robert Hansen / NRK

– Vi vet at det å være forberedt på det en møter ute i praksis er viktig. Derfor er det optimalt at studentene får trene såpass realistisk som de får gjøre her, sier prosjektmedarbeider og veileder ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Anne Mette Høegh-Larsen.

Studentene må reagere raskt og vite hva de skal gjøre og hvilke målinger de skal ta.

– Det er veldig morsomt, spennende og lærerikt å komme bort i så akutte situasjoner og se hvordan det kan være før man kommer ut i praksis på sykehus eller andre steder, sier en av sykepleierstudentene, mens en av de andre føyer til:

– Det er veldig gøy å få prøve seg på scenarioer en kan møte ute. Det er jo sånne situasjoner en kommer bort i, så en må være forberedt på det.

Stor vekst

– Kan pasienten dø?

Ingunn Lia

Daglig leder ved simuleringssenteret, Ingunn Lia, sitter i naborommet og styrer utviklingen i pasientens helsetilstand.

Foto: Robert Hansen / NRK

– Jeg kan selvfølgelig nulle ut parameterne og gjøre en gradvis og langsom død, men vi har en filosofi innen medisinsk simulering om at vi ikke vil at pasienten dør. Det kan gi sykepleierstudentene en dårlig læringsopplevelse, sier daglig leder ved simuleringssenteret ved Høgskolen i Sørøst-Norge i Porsgrunn Ingunn Lia.

Ifølge Ingrid Lærdal i Lærdal Medical, som produserer dukkene, har det vært stor vekst i bruk av simulering som metode de siste årene. Hun sier de første simulatorene, slik vi kjenner dem i dag, kom på begynnelsen av 2000-tallet.

– Siden har det vært en utvikling for å gjøre dem mer tilpasset dagens lærebehov og å gjøre dem enklere, så flere kan bruke simulering, sier Lærdal.

Nær virkeligheten

Hun sier studier fra USA viser at cirka halvparten av den kliniske praksisen til amerikanske sykepleier kan erstattes med simuleringsbasert trening, dersom det gjøres på riktig måte.

Anne Mette Høegh-Larsen ved HSN tror ikke dette vil erstatte vanlig praksis, men mener situasjonen som har oppstått i simuleringssenteret er så nær virkeligheten som man kommer.

– Jeg opplever det realistisk i forhold til det jeg er vant til fra sykehuset. Som sykepleier kommer du inn på rommet til pasienten og vet ikke alltid hva som møter deg. Det får studentene oppleve også her, sier hun.