Hopp til innhold

Over 40 branner knyttet til elsparkesykler – ber brukerne melde om feil

Branner i elsparkesykler kan være eksplosive og vanskelige å slukke. Nå skal det tas grep.

Brann i Elsparkesykkel

BRANT OPP: Slik så det ut etter at en elsparkesykkel brant opp i Oslo.

Foto: Brannvesenet i Oslo

Litiumbatterier på elsparkesykler er sårbare for støt og skader. De er også selvantennende.

Siden 2019 har det blitt registrert over 40 branner knyttet til elsparkesykler i Norge. Det viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

I de mest alvorlige brannene har boliger gått tapt som følge av feil under lading.

Både utleiere og brukere av elsparkesykler har et ansvar for å forhindre slike branner, mener DSB.

Bekymrede naboer

Flere bekymrede naboer tar kontakt med utleieselskapene. De er redde for at det skal oppstå brann i lagerlokaler hvor elsparkesyklene oppbevares og lades.

Selskapet Surf Ride As har ikke opplevd brann i deres utleiesparkesykler, men mottar likevel flere henvendelser, sier daglig leder Julian Alexander Hahn.

Julian Alexander Hahn

HAR BRANNRUTINER: Selskapet Surf Ride As har egne brannrutiner for å sikre at elsparkesyklene deres blir håndtert på riktig måte.

Foto: Privat

– Jeg tror vi som bransje har litt å gå på når det gjelder informasjon og åpenhet rundt det vi gjør. Vi har opplevd at mange blir beroliget når vi forteller dem om våre rutiner, sier Hahn.

Han legger til at selskapet har strenge krav til byggene de benytter til lading og oppbevaring.

– Byggene skal ikke ligge i sentrumsnær bebyggelse. Vi har også egne brannrutiner og kontinuerlig fokus på dette blant våre ansatte.

Hahn mener en utleiesparkesykkel er tryggere enn en privat eid.

– Vi utfører hyppige kontroller og servicer. Det er vårt ansvar at batteriet fungerer som det skal, det skal ikke brukerne tenke på, sier Hahn.

Selskapet ønsker at du tar kontakt dersom du oppdager en feil. I tillegg ønsker Hahn at du sjekker en annen viktig ting, før du kjører av gårde.

– Sjekk alltid bremsene før bruk. Det tar deg bare noen sekunder. Vi vet aldri om noen kan ha tuklet med bremsene, så det er viktig at du kontrollerer det.

Tar grep etter branner

Også Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) oppfordrer de som leier sparkesykler om å ta kontakt med utleier dersom elsparkesykkelen ikke virker som den skal.

– Det er utleieren som har ansvar for vedlikehold av syklene, men du som forbruker kan også være med på å forhindre brann ved å melde fra om feil, sier seksjonssjef for produktsikkerhet, Mari Grande Austad.

Denne uken inviterte DSB de største utleieaktørene, brannvesen og relevante myndigheter til et møte om forebygging av brann i elsparkesykler.

Mari Grande Austad

INVITERTE TIL MØTE: Det er mange utleiere av elsparkesykler rundt om i Norge og det har vært flere tilfeller av branner hos utleiere. Mari Grande Austad i DSB ønsker å ha en dialog med selskapene for å unngå fremtidige branner.

Foto: DSB

– Målet er å få en god dialog med bransjen, opplyse om regelverket og hvilket ansvar utleiere har for sikker og forsvarlig drift, men også for å forhindre at bekymringer sprer seg hos forbrukerne, sier Austad.

Hun legger til at de opplever at utleieaktørene tar brannsikkerhet på alvor, og stort sett er flinke til å ha fokus på dette.

Likevel vil direktoratet ha økt sikkerhetsfokus på dette området fremover, sier Austad.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark