De siste ukene har man flere steder sett drivstoffpriser på 10–11 kroner literen.
Også i vår var prisene lave. Men i sommer, da alle skulle på norgesferie, ble prisene skrudd opp igjen.
– Det er en ganske spesiell situasjon at drivstoff i Norge kommer ned på de prisene. Det er først og fremst drevet av de lave råoljeprisene.
Det sier Per Magnus Nysveen, analysesjef i Rystad Energy.
Lenge siden
Ifølge Nysveen hadde mange forventet at prisen på råolje sakte skulle gå oppover når koronapandemien ble gradvis mer kontrollert.
HJEMMEKONTOR: Per Magnus Nysveen, analysesjef i Rystad Energy sier etterspørselen trekkes ned når mange har hjemmekontor.
Foto: Jon Skille AmundsenMen når arbeidstakere mange steder pålegges eller oppfordres til å ha hjemmekontor, trekkes etterspørselen ned. Det fører til at drivstoffprisene vil holde seg relativt lave, ifølge Nysveen.
Han sier likevel at lokale priser på rundt 11 kroner er lite sannsynlig at går ytterligere ned.
– Ut året tror jeg vi skal se at drivstoffprisene stort sett sakte vil kunne gå ytterligere litt ned, men ikke generelt til de lave nivåene som man har sett lokalt til nå.
Lavere innkjøpspris
Historisk sett er det slik at rundt 60 prosent av drivstoffprisen er avgifter. 30 prosent er innkjøpspris og 10 prosent er bruttoavanse, som er det selskapene har til å dekke alle type kostnader og fortjeneste.
Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i bransjeforeningen Drivkraft Norge, forteller at det som har endret seg siden februar, særlig er innkjøpsprisen.
LAV ETTERSPØRSEL: Inger-Lise M. Nøstvik generalsekretær i bransjeforeningen Drivkraft Norge forteller at prisene på det internasjonale markedet har falt som følge av lav etterspørsel.
Foto: Katrin Hellesnes– Vi ser at koronasituasjonen har ført til en redusert global etterspørsel etter bensin og diesel, som har ført til at prisen på det internasjonale markedet har falt.
Kan tape penger
SSB samler inn priser fra hundre stasjoner i Norge hver måned.
Tallene for oktober er ikke klare ennå, men gjennomsnittsprisen for september var 13,15 kroner for diesel og 14,38 kroner for bensin.
De veiledende prisene er stort sett høye nok til å garantere bra overskudd for raffineriene og hele verdikjeden, ifølge Nysveen.
– Hvis de senker prisene utover det, så får de for det første lavere overskudd, men i korte perioder kan også prisene gå så lavt at enkeltstasjoner taper penger.
Nysveen legger til at dette kan gjøres for å vinne et større marked fremover når prisene går opp igjen.
Lokal konkurranse
– Den lokale konkurransen er hovedårsaken til variasjon i prisene fra stasjon til stasjon og fra dag til dag.
Det forteller Erlend B. Føleide som er markeds- og driftssjef i St1 Norge AS. De bruker store ressurser på å følge med på markedet og konkurrentene.
Føleide opplever det som positivt at kundene er opptatt av prisen, og mener det er med på å opprettholde en sunn konkurranse.
Hvordan de bestemmer prisen kunden betaler, ønsker han ikke å si noe om av konkurransehensyn.