Hopp til innhold

Ditt ansvar om ungdom kjører for raske båter

5000 kroner i bot og erstatningsansvar kan bli resultatet dersom du lar unge under 16 år kjøre båter som går for fort.

Politibetjent snakker med ung gutt i båt

Jim Skaret er en god sjømann, mener politiet, selv om 14-åringen innrømmer at båten han kjører med 9,9 hesters motor nok har vært oppe i nærmere 20 knop.

Foto: Rolf Christian Hatling / NRK

Flatt vann en varm sommerdag kan gjøre det fristende å kjøre fort i båt, også for ungdom under 16 år. Jim Skaret på 14 er én av dem.

Mange unge, også Jim, har nemlig båter som kan komme opp i langt høyere fart enn ti knop, som er grensen fram til sekstenårsdagen. For selv om hans lille jolle har en motor han har lov til å håndtere, kan hastigheten bli ganske mye høyere enn lovlig.

Ungdom i båter

Mange nyter båtlivet når været er fint, men for noen ungdommer kan det til tider gå ulovlig fort.

Foto: Arne W. Martinsen / NRK

– Den kan nok gå i tjue knop, sier Jim, og innrømmer at han har prøvd seg.

Og han er langt fra den eneste, forteller Egil Elvestad i Røde Kors på Tjøme i Vestfold, og sier han ofte ser ungdom fyke i altfor høy hastighet gjennom Vrengensundet. Selv om han ikke har myndighet til å stoppe noen, ber han dem om å sette ned tempoet.

– Vi oppfordrer dem til å ta det rolig på sjøen og følge reglene, sier Elvestad.

Røde Kors-ansatt foran redningsskøyte

Egil Elvestad i Røde Kors på Tjøme forteller at for høy hastighet til sjøs har ført til dødsulykker.

Foto: Rolf Christian Hatling / NRK

Les også:

9,9 hester og ti knop

Reglene han viser til er at det er ulovlig å kjøre båt med større motor enn 9,9 hester før man har fylt seksten år. Det er noe de fleste foreldre er klar over, mener politibetjent i Sør-Øst politidistrikt, Vidar Duvholt. Noe annet er det med farten.

– Problemet blir at med en 9,9 hester på en liten jolle blir farten fort over ti knop. Det er med andre ord ikke en lovlig farkost for de under 16. Slikt finnes det mye av, sier Duvholt.

Bøter og erstatningskrav

Samtidig kan det være mange som ikke vet hvilket ansvar de sitter med som eier av båten de har gitt en som er for ung muligheten til å gasse opp i for høy fart. Blir det politianmeldelse, kan boten bli på inntil 5000 kroner. Skulle det skje en ulykke, kan situasjonen bli enda mer alvorlig.

– Det følger med et erstatningsansvar og det kan ende med erstatningssak hvor det kan komme krav om betaling av skader og lignende, forteller Duvholt.

Vidar Duvholt, politibetjent, ute i båt

Politibetjent i Sør-Øst politidistrikt, Vidar Duvholt, forteller at de ofte ringer foreldrene når de stopper ungdommer som kjører for fort i båt.

Foto: Rolf Christian Hatling / NRK

For av og til går det galt, og Røde Kors har flere ganger måttet rykke ut til ulykker hvor det har vært høy hastighet på sjøen. Da ser de ofte store skader, forteller Egil Elvestad i Røde Kors på Tjøme.

– Det er veldig alvorlig og det er ungdommer som dessverre her dødd her i sundet på grunn av høy hastighet.

Les også:

Ringer foreldrene

Ofte er det foreldrene som eier farkosten ungdommene kjører, og blir de stoppet i for stor fart, tar politiet gjerne en telefon til dem.

– Vi gjør dem oppmerksomme på at de har utstyrt barna sine med en båt de faktisk ikke har lov til å bruke, sier politibetjent Duvholt.

Ung gutt båt

Jim Skaret har håndtert båter hele livet og skulle ønske 14-åringer hadde lov til å kjøre litt fortere.

Foto: Rolf Christian Hatling / NRK

Jim har i utgangspunktet heller ikke lov til å bruke sin, selv om han forteller at han er oppvokst med båt og vet hva han driver med. Men siden han holdt fartsgrensen da politiet vinket ham inn, var festet til motoren med dødmannsknapp og hadde god redningsvest fikk han kjøre videre.