Regjeringen foreslår en økning på 4 millioner kroner til etablering av 15 nye studieplasser og opptrapping med nye kull for studieplasser tildelt i 2009 ved Høgskolen i Telemark.
Videre foreslås det en økning på 0,6 millioner kroner som følge av at midler til ’Småforsk’ legges inn i rammen til institusjonen. Totalt foreslås en bevilgning på 524,1 millioner kroner til høyskolen.
HELE OVERSIKTEN OVER TELEMARK
Penger til kultur
Regjeringen foreslår en økning på drøyt 0,8 millioner kroner til Vest-Telemark Museum.
Til Teater Ibsen foreslås det en økning i tilskuddet med 1,6 millioner kroner, fra 20,8 millioner kroner til 22,45 millioner kroner. Økningen skal blant annet dekke kostnader i forbindelse med innflytting i midlertidige lokaler.
Penger til vei og jernbane
500 millioner kroner er satt av til E 18 Sky i Vestfold – Langangen i Telemark. Av dette beløpet forutsettes 280 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter bygging av om lag 9,5 kilometer firefeltsveg i Larvik og Porsgrunn kommuner, nord for dagens E18. Utbyggingen vil føre til en innkorting av E18 med om lag 0,8 kilometer. Anleggsarbeidene starter i august i 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk sommeren 2012.
I budsjettforslaget er det lagt til grunn midler til å fullfinansiere ombygging av Åbykrysset på E18.
Det er satt av statlige midler til prosjektering av utbygging av E134 Gvammen – Århus, med sikte på anleggsstart i 2012/2013.
I budsjettforslaget vises det til at utbygging av strekningen Farriseidet - Porsgrunn opprinnelig ble planlagt som enkeltsporet bane med to kryssingsmuligheter. I Nasjonal transportplan 2010–2019 ble det lagt opp til at det skal vurderes dobbeltspor på strekningen. Ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2010-2019 la Stortinget opp til at det også skal vurderes å tilpasse prosjektet for en fart på 250 kilometer i timen. Jernbaneverket har revidert plangrunnlaget for prosjektet med hensyn til å bygge dobbeltspor tilpasset 250 km/t. Dette gir en kostnadsøkning på minst 40 prosent og et foreløpig kostnadsanslag på 5,3 milliarder 2010-kroner. Reguleringsplan for dobbeltspor ble godkjent sommeren 2010. Samferdselsdepartementet legger opp til at det skal gjennomføres en ekstern vurdering og nytte-/kostnadsanalyse av ulike alternativer for gjennomføring av prosjektet før det prioriteres oppstart av prosjektet. Dette vil være en utvidet kvalitetssikring tilsvarende den som ble gjennomført for dobbeltsporet Holm – Holmestrand – Nykirke. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til prosjektet med en vurdering av oppstart når en slik sammenlikning er gjennomført, tidligst i forbindelse med 2012-budsjettet.
Les alt om statsbudsjettet for Telemark her
Kilde: Finansdepartementet