Det skal bli enklere å klage på bussen

Forbrukerrådet har jobbet for å få plass en ny klagenenmd i ti år. Nå har de fått det til.

Drammen busstasjon

NYTT: En ny klagenemnd skal hjelpe busspassasjerer i klagesaker. (illustrasjonsbilde)

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Norske forbrukere er opptatt av rettferdighet, men å klage til et stort kollektivselskap kan være en bøyg for mange, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding torsdag.

Derfor har de jobbet siden 2005 for å til en klagenemnd for busspassasjerer. Den jobben har de lyktes med nå.

– Den vil bli lagt til Transportklagenemnda som allerede eksisterer i dag. Fra før kan nemnda ta saker som gjelder tog og fly. Vi er glade for at det nå vil bli en egen nemnd for bussreiser også, sier regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold.

Jo Inge Bjørntvedt

FORNØYD: Jo Inge Bjørntvedt er glad for at det nå skal komme en ny klagenemnd for busspassasjerer.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Han mener dette vil gjøre det enklere for busspassasjerer å reise et krav mot et kollektivselskap.

– Det er ofte mot store giganter, og en enkel passasjer blir veldig liten i den sammenhengen, sier Bjørntvedt.

Kan ha rett på penger

Det er foreløpig uvisst når nemnden skal begynne å behandle saker, men når tjenesten er oppe og går kan den hjelpe til dersom passasjerene for eksempel opplever store forsinkelser eller hvis bussen ikke kommer.

– Det er mulig å få refundert ekstrakostnader til bruk av egen bil eller taxi hvis bussen ikke går til gitt tidspunkt eller den strekningen den skal, sier Bjørntvedt.