Hopp til innhold

De lever av rydding – her er deres fem beste tips

Rydding av skuffer, skap og boder kan passe godt i disse dager når mange må tilbringe mye tid innendørs. To eksperter gir sine fem beste tips.

Kleshaug etter KonMari-metoden.

STORE MENGDER: Legg alle klesplagg du eier ut på et bord eller på senga. Da får du se det ofte enorme volumet av hva du egentlig har, råder ryddekonsulenten.

Foto: Monica Moltumyr

Monica Moltumyr i Rydd deg fri i Skien følger metodene til den japanske rydde- og organiseringsguruen Marie Kondo, som har sin egen Netflix-serie og har solgt mange millioner bøker verden over.

Her er hennes beste tips til deg som vil ta en sjau i eget hjem.

Monica Moltumyr og Marie Kondo

Moltumyr sammen med Marie Kondo.

Foto: Cinzia Bruschini

1: Finn godfølelsen

– Hvis du skal begynne å organisere, er det viktig å ta det på en dag du har overskudd, sier Moltumyr.

Mange kan bli revet med i starten, men ryddegründeren anbefaler å ikke jobbe for mange timer om gangen.

Rotebod. Bilde fra KonMari-konsulent Monica Moltumyr

En rotete bod Moltumyr hjalp kunden å få skikk på.

Foto: Monica Moltumyr

– Du skal gå inn i ryddinga med en godfølelse. Da tar du de rette beslutningene, mener hun.

2: Legg frem alt fra en kategori

Moltumyrs metode jobber etter fem kategorier. Der klær er første kategori.

Hun sier du skal ta ut alt fra alle skap og legge det ut på et område.

– Det er nyttig å få presentert mengden du har på denne måten. Jeg hører ofte fra folk med stappfulle skap, at de ikke har noe å ha på seg. Da er man ikke bevisst på hva man har putta i skapet.

3: Ta på og føl

Et av momentene i Kondos metode er å ta hvert enkelt plagg i hendene og kjenne på hvilken følelse det gir deg.

Legg ting du skal selge, gi bort eller kaste i egne hauger.

DEL INN I BUNKER: Legg til side det du skal kaste, gi bort eller selge.

Foto: Monica Moltumyr

– Ta det inntil deg og kjenn etter om plagget gjør deg glad. Hvis det ikke gjør det, kan du legge det i gi vekk- eller kaste-bunken, forklarer Moltumyr.

– Det er også lov til å tenke praktisk, sier hun.

4: Reduser mengden ting du eier

Reduser mengden ned til det du faktisk trenger og er i glad i. Da kan du oppleve mye mer ro og harmoni hjemme.

Gevinsten, ifølge Moltumyr, er at man bruker mer av det tøyet man har, man kjøper mindre fordi man vet hva man har, og det gir mindre stress og bedre tid.

5: Alle ting skal ha et hjem

Finn faste steder tingene dine skal være når du har funnet ut av hva du vil beholde. Det er lettere å holde orden, og å rydde opp, hvis alle ting har et hjem.

Smykkeorganisering etter KonMari-metoden. Bilde fra Monica Moltumyr.
Rotetet eske med smykker. Fra KonMari-konsulent Monica Moltumyr.

Monica Moltumyr

Ryddegledes beste tips

I de fleste hjem er det ikke bare i klesskapet det er mye kaos.

Eva Isachsen er profesjonell ryddeekspert og interiørarkitekt. Hun har sammen med datter Line Marie Skaget utviklet konseptet Ryddeglede.

1: Planlegg godt

Hvilke møbler og gjenstander trengs i hjemmet ditt? Hva trenger du egentlig av oppbevaringsløsninger? Er det noen vits i å kjøpe bokser og krukker til kjøkkenet hvis de risikerer å ende som framtidig rot?

Lag en plan for ryddingen før du begynner, basert på ditt behov, din visjon og ditt mål – og bestem deg for en konkret dag å gjennomføre ryddingen. Da er du sikker på at det blir gjort.

2: Skaff deg oversikt

Gå gjennom alt du eier, rom for rom.

Putt tingene i tre bunker: Skal ha, skal kanskje ha, skal ikke ha.

– Kvitt deg med det du ikke trenger, men behold kanskje-bunken inntil videre, sier Isachsen.

Eva Isachsen i Ryddeglede.

RYDDEEKSPERT: Eva Isachsen.

Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

3: Vær kreativ

Vær kreativ og å gi gamle ting nye bruksområder. Hvis du likevel innser at du må kvitte deg med noe, ta bilde av det for å bevare minnene og fremdeles kunne gi slipp på selve gjenstanden.

4: Kanskje-bunken

For å gå løs på kanskje-haugen, still deg selv følgende spørsmål avhengig av gjenstanden:

  • Er det mulig å skaffe dette igjen senere?
  • Kommer jeg noen gang til å reparere dette?
  • Er dette så unikt at jeg kan kvitte meg med noe annet i stedet?
  • Hvor mange par sko og vesker trenger jeg?
  • Er dette faktisk verd noe, og kommer det til å stige i verdi?

Er svaret nei kan du lettere kvitte deg med gjenstanden.

5: Organiser

Når du vet hvor alt bor, blir det lettere å holde ting i orden. Ha faste og funksjonelle plasser for det du omgir deg med, tilpasset hverdagens logikk.

Er det best å oppbevare finserviset du bruker en gang i året i skjenken i stua, eller kan det flyttes opp på loftet til fordel for noe du bruker oftere?

– Vær kreativ og ta utgangspunkt i dine egne behov, avslutter Isachsen.

Eva Isachsen og datter Line Marie Skaget i Ryddeglede.

Eva Isachsen og datter Line Marie Skaget i Ryddeglede.

Foto: Marianne Otterdahl-Jensen