Bygger kopi av vikingenes handelsskip

TØNSBERG (NRK): En pensjonert rektor og en trebåtbyggerlærling er en del av arbeidsstokken som gjenskaper Klåstadskipet fra år 998.

Klåstadskipet

Man trenger ikke være en erfaren båtbygger for å reise Klåstadskipet igjen.

Foto: Igor Tratkowski / NRK

– Her går det ofte på millimeterne, sier Rolf Krohg-Sørensen (63), der han står i det halvferdige Klåstadskipet på brygga i Tønsberg.

Han virker som en erfaren trebåtbygger, men faktum er at han er ganske fersk. For bare halvannet år siden var han rektor ved en stor ungdomsskole i Asker.

– Da jeg ble pensjonist tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe helt annerledes.

Under en seiltur med stopp i Tønsberg så Krohg-Sørensen byggingen av Oseberg-kopien Saga Oseberg.

– Hvis de bygger et nytt skip, da skal jeg være med, tenkte jeg da.

Og sånn ble det. Nå er han med på å lage historie – bokstavelig talt.

Les også: Bygger kopi av Klåstadskipet

– Jeg har alltid vært interessert i vikingtiden, og fascinert av hvordan vikingene klarte å lage skip som seilte så langt. Og nå er jeg med på det selv, det er veldig moro.

Klåstadskipet

Den pensjonerte rektoren Rolf Krohg-Sørensen, ville gjøre noe annerledes da han ble pensjonist.

Foto: Igor Tratkowski / NRK

Kortreiste materialer

De massive eikebordene Klåstadskipet består av er klyvd og høvlet fra trær hentet i Danmark. Skipet er klinkbygd, som betyr at bordgangene som går oppover fra kjølen, overlapper hverandre. Teknikken som brukes for å feste bordene sammen kalles klink, og naglene som brukes til det er smidd i en liten smie rett ved siden av.

For at det skal være tett, brukes lin fra en produsent i nabokommunen Re. De tvinnes i tynne snorer til såkalt linstry, som igjen festes til bordgangene med tjære.

Alt arbeid utføres, så langt det lar seg gjøre, uten maskiner. Og råvarene er i stor grad hentet lokalt. Til og med smedverktøyene er laget for hånd i smia.

Klåstadskipet

Skipet er halvferdig og står ved brygga i Tønsberg. Materialene er kortreist og håndlagd.

Foto: Igor Tratkowski / NRK

Lærling

Krohg-Sørensen er ikke alene om å være fersk trebåtbygger, men i motsetning til den pensjonerte rektoren, er Axel Lindstrøm i starten av sin karriere. Han er nemlig trebåtbyggerlærling.

– Jeg er heldig som får lærlingtiden min på et nybygg. Dessuten er det spesielt morsomt at vi bygger noe historisk.

Lindstrøm har vært med på prosjektet i et halvt års tid. Det er ikke mange som velger å bli trebåtbygger lenger, men 24-åringens motivasjon er ganske enkel.

– En av mine store drømmer er å dra på jordomseiling, men siden jeg foreløpig ikke er en særlig god seiler, tenker jeg at jeg må være god til å reparere ting, sier han.

Dessuten vil han i størst mulig grad lage sine egne ting, som egen båt og hus.

Klåstadskipet lærling

Axel Lindstrøm er lærling for å bli trebåtbygger. Han føler seg heldig som får være med å bygge et historisk skip.

Foto: Igor Tratkowski

Fremdriftsplanen

Byggingen av Klåstadskipet er omtrent halvveis. Etter planen sjøsettes skipet i Tønsberg sommeren 2018. Deretter skal skipet seiles inn, før den tar fatt på en fem år lang tokt langs norskekysten, inn i Kvitsjøen, deretter på de russiske sjøveiene til Istanbul før det ender opp i Tønsberg igjen.

Klåstadskipet

Her i smia lages smedverktøyene for hånd.

Foto: Igor Tratkowski / NRK