Busser skal ha fraktet passasjerer ulovlig i 10 år

HORTEN (NRK): Busselskap frykter nedleggelse fordi ulovlige konkurrenter tar over markedet.

Piratbusser på Torp Lufthavn

VENTER PÅ PASSASJERER: Ulovlig busstransport fra Torp Lufthavn i Sandefjord til Horten, Oslo og andre byer har pågått i over ti år.

Foto: Privat

– Nå har en buss akkurat kjørt herfra, og der kommer en til og plukker opp to passasjerer, sier daglig leder Jan Stiansen i Paulsen Buss.

Han sier polske busselskaper som kjører ulovlig har gjort situasjonen håpløs for selskapet fra Horten som kjører passasjerer til og fra Torp Sandefjord Lufthavn.

Ulovlig buss i Horten

HORTEN: En mandag klokken 11:30 kommer det to minibusser til Horten ferjekai for å plukke opp passasjerer.

Foto: Eva Beate Strømsted / NRK

I 10 år skal det ha foregått piratbussvirksomhet på Torp flyplass i Sandefjord uten at myndighetene har fått bukt med problemet.

– Driver lovlig

Før sjåføren i den ene minibussen rekker å lukke igjen døra, spør NRK om de har papirene i orden.

– Vi driver lovlig, svarer Mark på engelsk.

Mark kommer fra Polen, og det gjør også de fleste av passasjerene hans som flyr til og fra Torp.

Flyplassen har seks daglige avganger til Polen.

Omsetningen i Paulsen Buss har gått kraftig ned hver måned fordi selskapet ikke klarer å konkurrere på billettpris.

– Vi frykter at vi må legge ned ruten mellom Horten og flyplassen i Sandefjord, sier daglig leder Jan Stiansen.

Må søke

Dersom en buss skal gå i en fast rute må det søkes om løyve til dette hos fylkeskommunen.

Ifølge avdelingen for samferdsel i Vestfold fylkeskommune, så er det ikke mottatt søknader om ruteløyve for transport til og fra Torp på en god stund.

Likevel ser man at busselskaper reklamerer for ruter på sine nettsider.

Problem på landsbasis

Ifølge næringspolitisk rådgiver Torstein Clausen Jystad i NHO Transport, er ulovlig kjøring et problem i hele Norge.

Torstein Clausen Jystad

RART: Næringspolitisk rådgiver Torstein Clausen Jystad i NHO Transport synes det er rart at ulovlig virksomhet får holde på så åpenlyst uten at myndighetsapparatet griper inn.

Foto: Eva Beate Strømsted / NRK

– Det foregår mye transport uten tillatelser. Folk kjører enten uten løyve eller med feil løyve. Dette ser vi spesielt på Vestlandet og Østlandet, til dels også i Nord-Norge, men saken i Horten peker seg ut, sier Jystad.

Han mener det er svært alvorlig.

– Det setter en standard for hva som er lovlig persontransport i Norge. Det er blitt kjørt på feil tillatelser i over ti år, og myndighetene håndhever ikke regelverket fordi ingen helt vet hvem som skal gjøre hva.

Ulovlig buss i Sandefjord

I flere år har busser som kjører ulovlig reist mellom flyplassen til Horten, Oslo og andre byer.

Foto: Privat

Usikre på regler

Områdeleder Thorstein Trogstad i Statens vegvesen sier det har vært vanskelig å dokumentere ulovlig kjøring.

Vegdirektoratet har trengt en endelig avklaring på hvilket løyve flybussene skal ha for å kunne operere lovlig.

Nå ser det ut som avklaringen er på plass:

– De som i dag kjører på turløyve, vil få et bruksforbud og vil bli anmeldt. Dette gjelder strekningen mellom Torp Lufthavn og Horten. Persontransporten her må foregå på ruteløyve.

Jan Stiansen

ETTERSPØR HANDLING: Daglig leder i Paulsen Buss, Jan Stiansen, håper på å kunne konkurrere på et likt nivå med alle de andre aktørene på markedet.

Foto: Eva Beate Strømsted / NRK