Hopp til innhold

Bruker millioner på nye lærere

120 millioner kroner skal stoppe lærere fra å droppe skolen. Nesten 30 prosent forsvinner i løpet av de første fire åra.

Astri Bakke Bø

TRIVES: Astri Bakke Bø synes jobben som lærer på Mæla ungdomsskole i Skien kan være utfordrende, men først og fremst morsom.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Astri Bakke Bø er en av de heldige lærerne. 27-åringen har fått tett oppfølging av en fast veileder siden hun starta i jobben i august.

– Det er vanskelig å koble ut når jeg kommer hjem. Hvis det har skjedd noe, så kverner det rundt i hodet, forteller hun.

Han som lytter, har 13 års erfaring ved tavla og smartboardet.

Kristoffer Høimyhr Skaate

Kristoffer Høimyhr Skaate veileder flere av de nye lærerne i Skien.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Kristoffer Høimyhr Skaate har vært gjennom mange elevsamtaler, foreldremøter og satt karakterer. Alt det som er teori uten et enkelt fasitsvar under lærerutdanninga.

En investering for framtida

Ifølge førsteamanuensis Eva Bjerkholt ved Universitetet i Sørøst-Norge kommer det til å være en manko på 4.000 lærere i 2030.

Derfor får over 4.500 lærere over hele landet ekstra oppfølging i løpet av skoleåra 2019/2020 og 2020/2021.

Det er satt av over 120 millioner kroner til dette, opplyser Utdanningsdirektoratet.

Pengene skal hindre det såkalte «praksissjokket».

Overgangen fra studietida til hverdagen i klasserommet kan være overveldende. Det kan være forklaringa på at mange lærere velger andre yrker.

Må erfare sjøl

Astrid Bakke Bø vet at hun er ettertrakta. Hun synes det er veldig positivt at det blir satsa målretta på å gjøre nye lærere trygge.

Hun har fem års lektorutdanning. Det innebærer også praksis under studietida i Trondheim. Likevel er det mye hun må erfare veldig fort i jobben som kontaktlærer for 8. trinn.

– Jeg merker allerede at jeg har fått mye ut av veiledninga. Selv om jeg har gode kollegaer her som jeg også snakker med.

Hun ser fordelen det er at flere er i samme båt. De møter på mange av de samme utfordringene uansett om de jobber i en liten eller stor skole. Derfor er veiledningsmøtene der flere er til stede, en god hjelp.

Skien satser

Skien kommune fikk en drøy million kroner av potten. I tillegg bruker kommunen penger fra eget budsjett til dette.

Pengene går til frikjøp av veilederne som er erfarne lærere.

Grete Gjelten

Oppvekstsjef Grete Gjelten i Skien setter pris på ekstra penger som kommer nye lærere til gode.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Dette skoleåret får 27 lærere ekstra oppfølging.

Oppvekstsjef Grete Gjelten sier de har fulgt nyutdanna lærere tett siden 1995.

– Lærerne har god kompetanse når de kommer hit, men det er mye i hverdagen de trenger å snakke med noen om. Veilederne gjør dem tryggere.

Rapport

Rådgivningsselskapet Rambøll skal levere en rapport til Kunnskapsdepartementet i slutten av mars. Departementet ønsker å vite hvordan de nyutdanna lærerne blir fulgt opp.

Den foreløpige rapporten forteller av de nye lærerne mener veiledninga er nyttig. Over 6 av 10 får dette tilbudet.

Åra fram til 2030 skal vise hvordan dette tiltaket har fungert.

– Da er det kanskje jeg som er veileder, sier Astri Bakke Bø.

Veiledning

Med jevne mellomrom snakker de nye lærerne og veilederen om skolehverdagen.

Foto: Britt Boyesen / NRK