I en stortingsmelding om den nye allmennlærerutdanninga, som legges fram i dag, fremheves den spesialiserte lærerutdanningsmodellen ved Høgskolen i Vestfold.
Der kan studentene velge å spesialisere seg for barnetrinnet eller ungdomstrinnet. Det er positivt, mener Astrid Dalevold, student ved ungdomskolelærerutdanningen.
Les også:
Mer spesialisert utdanning
På lærerutdanninga i Vestfold kan du velge mellom tradisjonell allmennlærerutdanning med hele grunnskolen som arbeidsfelt, eller en mer spesialisert lærerutdanning med fokus mot barneskolen eller ungdomskolen/videregående skole.
Med en spesialisert utdanning får de kommende lærerne spesiell kompetanse i kultur og undervisning tilpasset barn eller ungdomstrinnet.
Stiller høyere krav til studentene
Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland sier modellen fra Høgskolen i Vestfold viser at det er stor forskjell på å være lærer i barneskolen og i ungdomskolen.
- Nå stiller vi veldig klare krav til studentene. Det blir ikke nødvendigvis lett å komme seg gjennom. Men det skal være krevende og vanskelig. Vi ønsker at de som kommer seg gjennom skal ha en bedre og faglig fundert kompetanse.
- Kommer tettere innpå ungdom
Sverre Ludvigsen, student ved ungdomskolelærerutdanninga og tillitsvalgt for lærerstudentene, mener det er bra om Regjeringa velger Vestfold-modellen som ny modell for allmennlærerutdanninga.
- Jeg har ingen tror på at man kan få spisskompetanse ved å ta en allmennlærerutdanning. Ungdomsskolelærere kommer tettere inn på ungdom ved å ta den utdanningen jeg gjør, sier Ludvigsen.
Andre utfordringer i ungdomsskole
Lærerutdanninga for ungdomstrinnet ble etablert i 2007. Bakgrunnen var et ønske om å utdanne lærere skolert for å møte utfordringene i ungdomskolen, sier studieleder Anne Fængsrud.
To kull studenter er nå i gang med den spesialiserte lærerutdanninga som gir studentene innsikt i ungdomskulturen og unges oppvekstvilkår.
Gjør seg bemerket
Og studentene har gjort seg bemerket under praksisperiodene. Tilbakemeldingene er svært gode, forteller prosjektleder Mattias Øhra.
- Lærerstudentene er mer selvstendige, og de jobber. Det er tilbalemeldingene som praksislærerne gir meg. Studentene er veldig dedikert å jobbe med ungdom, og det er viktig, sier Øhra.