Mange syklister vet at det er påbudt med lys foran og bak på sykkelen i mørket, men bare litt over halvparten bruker lys, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
baserer seg på over 3000 sykkeltellinger i Oslo og Trondheim samt like mange syklister via en web-undersøkelse.
Må ikke blende andre
Et nytt punkt i
er krav om at sykkellykten skal gi nok lys uten å virke blendende. Enkelte lykter har nemlig en styrke på 7000 lumen. Til sammenligning har billykter 1000–1500 lumen.Det kan være et problem med sykkellys som er så sterke at de kan blende andre trafikanter, sier sykkelkontakt Runar Hatlestad i Statens vegvesen Vestfold. Han mener det vanligvis ikke er behov for så sterkt lys.
– Slike lykter er vel helst utviklet for sykling og løping i skogen i mørket.
Ikke lys på hjelmen
Enkelte fester lykta på sykkelhjelmen. Det er heller ingen god løsning.
– Nei, lykt på hjelmen er ikke i henhold til forskriftene. Lykta skal være festet på sykkelen.
Slipper bot foreløpig
Mangler du lys på sykkelen, risikerer du 900 kroner i bot. Foreløpig blir ingen bøtelagt dersom man blender noen slik at det skaper farlige situasjoner i trafikken.
– Det har ikke vært aktuelt ennå, men vi kan ikke se bort fra at det kommer, sier politiadvokat Katrine Brygard Christensen i Sør-Øst politidistrikt.
Uansett anbefaler hun syklistene å følge veitrafikklovens paragraf 3:
«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»