Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Prosjektleder Arvid Veseth om bomringen.
- Vegpakke Tønsberg
- Bom E 18
Ingen kommer til å bli tatt for sniking i bomstasjonene rundt Tønsberg. Ingen trenger heller å bremse ned, rulle ned vinduer og fikle med sedler eller mynter. Det er heller ikke mulig "lure" denne bommen.
helautomatisk
Bomstasjonene er tomme for mennesker. Her er det bare elektronikk som møter bilene. Alle bilene som passerer blir registert. -De som ikke har abonnement får enten en faktura i posten eller kan betale på nærmeste bensinstasjon etter bommen, forteller prosjektleder prosjektleder Arvid Veseth i Statens Vegvesen Vestfold.
Billige å drive
Store deler av inntektene fra bommene i Norge går ikke til å bygge veier. Av de 3,2 milliarder kronene Bomstasjonene fikk inni fjor gikk bare 1,7 milliarder kroner til veibygging. Resten gikk til administrasjon. Bommene i Tønsberg vil være betydelig billigere å drive.
-Fem prosent av den totale investeringen vil gå til drift og administrasjon, sier Veseth. Hele Tønsbergpakka er beregnet til å koste om lag 2,6 milliarder kroner. 20 millioner kroner skal gå til bygging av selve bomringen.
Avtalen med Bro og Tunelselskaper viser at de årlige driftskostnadene på bomringen rundt Tønsberg vil bli på mellom fem og seks millioner kroner.