– Jeg kan ta inn posten og vanne blomstene når beboere er ute og reiser. Før de kommer hjem kan jeg fylle opp kjøleskapet, forteller Yvonne Steinmann.
Hun jobber som vertinne ved et leilighetskompleks på Løren i Oslo der beboerne betaler for å ha bemannet resepsjon, fellesarealer og tilgang til tjenester som rengjøring og renseriavtale.
– Hvis noen er syke går vi på apoteket for dem, og hvis et skolebarn har glemt nøkkelen kommer de til meg. Jeg har et veldig spesielt bånd med dem som har bodd her lenge, sier Steinmann, som har nøkkel til alle leilighetene.
Melvin Nesset flyttet fra eneboligen i Asker til premiumkonseptet på Løren for fem år siden.
– Jeg er i fellesarealene og drikker kaffe hver dag, sier han.
– Ekstra tid til familien
Lena bor med samboer Jonas og sønnen Samuel (3) i en av leilighetene på Løren. Hun mener vertinnetjenesten gir ekstra trygghet.
– En gang vi var på vei til fjellet og hadde glemt å skru av oppvaskmaskinen ringte vi vertinnen hjemme, da låste hun seg inn og slo den av, forteller hun.
Lena tenker at den tiden som frigis ved å kjøpe tjenester kan brukes til å være mer sammen med familien.
– Men jeg kunne aldri tenke meg å bo på hotell. Jeg liker at leiligheten er vår og at det er vårt hjem.
Tropisk hage på Nøtterøy
På Kilen Brygge i Sandefjord bygges det nå et premiumkonsept, og før byggestart er over halvparten av leilighetene solgt.
– Her vil det være en fulltidsansatt servicevert. Fordelt på alle 140 leilighetene vil det bare koste rundt 350 kroner i måneden per leilighet, sier Trond Holsvik, daglig leder for Vestfold Nybygg, DNB Eiendom.
På sikt ser han for seg at fellesfunksjonene ved premiumkonseptene kan utvides.
– For eksempel kan det være felles elbiler som kan bookes.
Holsvik forteller at det nå bygges et leilighetskompleks på Nøtterøy hvor det vil bli laget en felles tropisk hage.
– Hagen vil holde tjue grader året rundt og vil nok bli en sosial arena for dem som bor i komplekset.
– Mer kreative utbyggere
Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge, mener at jo tyngre boligmarkedet er, jo mer kreative er utbyggerne.
– Jeg tviler på at dette blir veldig vanlig for de fleste, men det er absolutt et marked for det, sier han om premiumkonseptene.
– I og med at de månedlige kostnadene blir høyere vil det begrense det for en del. Samtidig handler det om prioriteringer. Noen ønsker å ha det enklest mulig, og da er det betalingsvilje.
Stor interesse
Kristoffer Gregersen er kommunikasjonsdirektør i Selvaag Bolig, hvor de har bygget og drevet over 1500 premiumboliger siden 2005.
Gregersen tror vi kommer til å se en økning av disse konseptene.
– Man ønsker en luksus hvis man har råd til det. Interessen for å kjøpe tjenester er større enn tidligere.