Ordfører Øystein Beyer.
Foto: Anette Dotseth Stensholt / NRKPengene vil sikre full framdrift for byggingen av den nye jernbanen mellom Larvik og Porsgrunn, slik at dobbeltsporet kan stå ferdig i 2018.
Det nye sporet dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 kilometer i timen.
Forventer at tidsplanen holdes
Klokken 10.00 førstkommende mandag legger regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2013.
Ordføreren i Porsgrunn, Øystein Beyer, sier at han forventer at det kommer nok penger til å holde tidsplanen.
– Jeg forventer at vi holder den framdriften og det trykket, og da snakker vi at vi skal være i mål i 2018. Alt annet ville være en stor skuffelse for grenlandsområdet og intercityambisjonene, sier han til NRK.no.
Artikkelen fortsetter under.
Koster seks milliarder kroner
I september fyrte samferdselsminister Marit Arnstad av den første salva, og markerte starten på utbygging av Eidangerparsellen.
Dobbeltsporet koster seks milliarder kroner og er den første store bevilgningen som er ventet å komme på neste statsbudsjett. Prosjektleder i Jernbaneverket, Lars Tangerås, håper på rundt 450 millioner kroner.
– Det vil innebære at vi kan opprettholde den planlagte framdriften. 450 millioner i 2013 er det vi har meldt inn behov for, sier han.
– Er det mulig å skru opp farten dersom det kommer mer penger?
– Før vi får neste entreprenør på plass, så er det vanskelig å øke tempoet vesentlig, sier han og legger til:
– Vi må først få flere entreprenører og igangsatt arbeid over hele linja, før vi kan øke tempoet vesentlig.
Samferdselsminister Marit Arnstad sa til NRK.no tidligere i september at igangsettelsen av arbeidet forplikter, men at hun kan ikke forskuttere hvor stor plass Vestfoldbanen får i Nasjonal transportplan til våren.
Foto: Haakon Wærstad / NRK