Hopp til innhold

Ber om 450 millioner kroner

Jernbaneverket ber om 450 millioner kroner til Eidangerparsellen neste år.

Eidangerparsellen Pauler/Vassbotn

Slik ser Jernbaneverket for seg at deler av jernbanestrekningen mellom Larvik og Porsgrunn blir seende ut. Her ved Pauler/Vassbotn.

Foto: Illustrasjon: Jernbaneverket

Øystein Beyer.

Ordfører Øystein Beyer.

Foto: Anette Dotseth Stensholt / NRK

Pengene vil sikre full framdrift for byggingen av den nye jernbanen mellom Larvik og Porsgrunn, slik at dobbeltsporet kan stå ferdig i 2018.

Det nye sporet dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 kilometer i timen.

Forventer at tidsplanen holdes

Klokken 10.00 førstkommende mandag legger regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2013.

Ordføreren i Porsgrunn, Øystein Beyer, sier at han forventer at det kommer nok penger til å holde tidsplanen.

– Jeg forventer at vi holder den framdriften og det trykket, og da snakker vi at vi skal være i mål i 2018. Alt annet ville være en stor skuffelse for grenlandsområdet og intercityambisjonene, sier han til NRK.no.

Artikkelen fortsetter under.

Koster seks milliarder kroner

I september fyrte samferdselsminister Marit Arnstad av den første salva, og markerte starten på utbygging av Eidangerparsellen.

Dobbeltsporet koster seks milliarder kroner og er den første store bevilgningen som er ventet å komme på neste statsbudsjett. Prosjektleder i Jernbaneverket, Lars Tangerås, håper på rundt 450 millioner kroner.

– Det vil innebære at vi kan opprettholde den planlagte framdriften. 450 millioner i 2013 er det vi har meldt inn behov for, sier han.

– Er det mulig å skru opp farten dersom det kommer mer penger?

– Før vi får neste entreprenør på plass, så er det vanskelig å øke tempoet vesentlig, sier han og legger til:

– Vi må først få flere entreprenører og igangsatt arbeid over hele linja, før vi kan øke tempoet vesentlig.

Marit Arnstad

Samferdselsminister Marit Arnstad sa til NRK.no tidligere i september at igangsettelsen av arbeidet forplikter, men at hun kan ikke forskuttere hvor stor plass Vestfoldbanen får i Nasjonal transportplan til våren.

Foto: Haakon Wærstad / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark