Hopp til innhold

Brukte 6000 kroner på å kjøre båt fra Oslo til Kragerø: – Helt urimelig og vanvittig

Redningsselskapet melder om mindre ferdsel på sjøen i år. De tror høye drivstoffpriser har skylda.

Tommy Boserup

DYR BÅTTUR: Tommy Boserup dro på ferie med båten sin til Kragerø og skal videre til Arendal, men ikke ei nautisk mil lenger.

Foto: Herman Omland / NRK

– Det er en katastrofe for båtfolket.

Ordene tilhører danske Tommy Boserup. Han har reist fra Aker brygge ned til Kragerø.

Det kostet ham 6000 kroner i drivstoff.

Fortøyd til kragerøkaia venter han på gjester før turen går videre til Arendal, men ikke én nautisk mil lenger med dagens priser.

– Jeg syns det er helt urimelig og vanvittig.

– Får ferien en bismak når det koster så mye?

– Ja, det gjør det. Hvis du spør alle her, så tror jeg de sier det samme.

Roligere på sjøen

Redningsselskapet i Kragerø merker at det er uvanlig få båter til å være midt på sommeren.

– Her er det ganske få båter i havna mot det normalt sett ville vært i fellesferien. Det er god plass på bryggene, både i denne havna og gjestehavna, sier Erik Claussen i Redningsselskapet i Kragerø.

Erik Claussen, Redningsselskapet Kragerø

Båtfører for Redningsselskapet i Kragerø, Erik Claussen, ved havna i Kragerø.

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

Med en pumpepris på 25,64 kroner for én liter bensin tror han flere tenker gjennom forbruket. For ett år siden var pumpeprisen på samme sted 17,44 kroner.

Altså 8,20 kroner billigere enn i år.

Spesielt større båter ser de færre av.

– Større båter virker å ligge lengre på en plass og kjører kortere. De er mindre i bevegelse.

Fordi færre ferdes på sjøen, blir det mindre å gjøre for Redningsselskapet.

– Vi syns det er hyggelig å ha noe å gjøre, men kan vi slippe de store ulykkene. så er det helt topp, forteller han.

Færre fritidsbåter på sjøen

Fra 1. juni i fjor til 12. juli i år ser Redningsselskapet en nedgang i hele landet på 19 prosent i fritidsbåtoppdrag.

Ifølge fagsjef for drukningsforebygging, Tanja Krangnes, opplever store deler av landet det samme.

– Det kan være flere årsaker til det, men i utgangspunktet står det mellom utenlandsferier, dyrt drivstoff og været.

På Vestlandet ser de også lignende trender.

– Inne på hovedkontoret har de sett en liten nedgang i antall oppdrag. Når det gjelder hva vi observerer når vi er ute, virker det som folk tar kortere turer, sier skipper på redningsskøyta Bergen Kreds, Jon Ohrberg.

Han forklarer at hvis man for eksempel har en cabincruiser i Florø, vil det være mer attraktivt å dra til Askvoll kommune enn Bergen på grunn av avstandene.

Slanker lommeboka

NRK har snakket med flere båteiere, og alle er enige – prisene er ville.

Dyr literpris for båttanking. Tatt i Kirkebukta, Kragerø.

Sluttsummen blir raskt høy med en literpris på over 25 kroner.

Foto: Herman Omland / NRK

Båten til Jørn Aasvik har plass til 700 liter drivstoff. Nå fyller han maks 100 liter om gangen.

– Du kan regne med at det har noe med prisen å gjøre.

Jørn Aasvik, Kirkebukta i Kragerø.

Jørn Aasvik ser ikke poenget i å fylle full tank lenger.

Foto: Herman Omland / NRK

Aasvik bor til vanlig fast på Jomfruland, og er avhengig av båten som fremkomstmiddel.

Idet han klemmer pumpehåndtaket, ruller det økende pengebeløpet raskt av gårde på skjermen.

– Det koster å være kar, det er det ingen tvil om, forteller han i det pumpa settes tilbake.

Med en 1500-kroners sperre på akkurat denne pumpa, er mange nødt til å dra kortet flere ganger.

– Det begynner å bli veldig dyrt, forteller Harald Faaberg.

Han og sønnen er på plass for å fylle båten ved Kirkebukta i Kragerø.

Hva tenker du om at det koster så mye?

– Det er irriterende, men det er et gode som ikke er nødvendig så jeg ser ikke på det som noe stort problem.