Båten som ikke tåler bølger

Bjørn Kent Mørdre (27) skal bygge en husbåt. Den tidligere eieren hadde den samme drømmen i 20 år.

Bjørn Kent Mørdre (27) skal bygge en husbåt. Den tidligere eieren hadde den samme drømmen i 20 år.

Bjørn Kent Mørdre har alltid likt å ha noe å gjøre. – Det blir veldig gøy, sier han.

– Jeg hadde lyst til å kjøpe meg et hus, men det hadde jeg ikke råd til, så jeg bestemte meg for å investere i en husbåt. Det har alltid vært en stor drøm å kunne være på vannet hele sommeren, sier Bjørn Kent Mørdre (27).

Og da muligheten dukket opp i fjor, kjøpte han den den hvite giganten på ti tonn uten å tenke seg om.

– Det var et impulsivt kjøp, men båten har potensial til å bli en leilighet fordi den er så bred.

Slik tenkte også båtens tidligere eier. I hele 20 år.

Ikke laget for havet

Båten ble bygget i 1980-årene som en prototype av en modifisert SWATH. Begrepet står for "Small-waterplane-area twin hull" og betegner båtkonstruksjonen.

I slutten av 90-tallet var testperioden over og båten ble til overs. Det var da Arild Rødland fikk tak i den.

– Jeg hadde til hensikt å gjøre en husbåt ut av den, fordi den egnet seg så godt til det. Boflaten ligger hevet over vannet og den er enestående godt isolert, sier Rødland.

LES OGSÅ: Dette er Anne sin hjem - rett utanfor Bergen

Han forteller at en SWATH består normalt av et dobbeltskrog. Men denne prototypen fikk et ekstra skrog på midten som stakk kun 10 centimeter ned i sjøen.

I realiteten bærer den ingenting av vekta, og båten har derfor aldri vært ment til å gå til havs.

– Båten er ikke beregnet for bølger som er over 1 meter, men den kan gå på fjorder og på innsjøer.

For ett år siden bestemte Rødland seg for at prosjektet ikke kom til å bli noe av, så han solgte båten for 200.000 kroner.

LES OGSÅ: Båtpuss med enkle midler

Mange muligheter

Bjørn Kent Mørdre

– Det er så mange muligheter, sier Mørdre. Han regner med at han kommer til å bruke 50-60 000 kroner på den innvendige delen av båten.

Foto: Eva Beate Strømsted / NRK

Og med kjøpet kom også Rødlands innredningsplan.

– Planen er å rive ned alt, hive innenbordsmotoren, senke gulvet, sette opp vegger, sette opp terrassen på taket, og lage braketter til utenbordsmotoren bak båten, sier Mørdre.

Han ser på prosjektet som en gyllen mulighet til å gjøre slik han vil.

– Om man skal bygge et hus på bakken, må man forholde seg til mange regler. Det er så mye man må gjøre sertifisert, men det slipper du stort sett i en båt. Mye kan du gjøre selv. Det er mye billigere og jeg synes at det er en god start, sier Mørdre.

Han legger ikke skjul på at den store drømmen er å bli sponset med en motor imot reklame.

– Det er veldig mye utgifter her, og for at jeg skal få det så bra som jeg vil ha det, så hadde det vært greit med en sponsor. Båten vekker jo en del oppmerksomhet.

Innredningsplan

INNREDNINGSPLAN: Slik ser innredningsplanen ut til Bjørn Kent Mørdre. Selve planen fikk han av Arild Rødland. – Men jeg har gjort litt endringer, sier Mørdre.

Foto: Privat