Lette etter jernbanedel hos et museum i Bergen

Mandag åpner deler av Vestfoldbanen igjen etter kråke-brannen i sommer. En komponent fra 1950-1960-tallet var nødvendig for å få trafikken i gang igjen.

Komponenter

UTE AV PRODUKSJON: Det var slike komponenter Bane Nor var på jakt etter da de tok kontakt med museet i Bergen.

Foto: Museet Gamle Vossebanen

– Anlegga våre er gamle. Derfor ønsker vi å fornye de, men så er det slik at museet var en av de plassene vi spurte etter delen vi trengte, forteller banesjef for Bane Nor i Vestfold og Telemark, Bjørn Ståle Varnes til NRK.

Tirsdag 27. juli brant det i et teknisk rom ved Sandefjord stasjon og flere steder langs toglinja. Strekningen mellom Skien og Tønsberg har derfor vært stengt i to måneder.

I jakten på nye deler tok Bane Nor kontakt med blant annet Museet Gamle Vossebanen. Hos veteranjernbanen hadde de en sånn type komponent liggende.

– I dag er levetiden på elektronikk veldig kort. Men dette er veldig slitesterke og gode komponenter, forklarer driftsbestyrer Ivar Gubberud museet, til NRK.

Lynnedslag fikk først skylda for at et sikringsanlegg gikk opp i røyk. Men det var ikke den egentlige årsaken til brannen.

Brent fugl

Bane Nor fant etter hvert en brent kråke på stasjonen.

– Den satt på isolatoren, men kom borti ledningen og det ble en kortslutning. I dette tilfellet fungerte ikke vernet, fortalte Varnes til NRK like etter hendelsen.

Brent kråke

DØD: Kråka sto i veien for spenningsvernet og døde.

Foto: HANS MORTEN TAMNES

Brannen ga omfattende skader på signal- og sikringsanlegget. Og jobben med å fikse anlegget har vært krevende.

Årsaken er at anlegget er gammelt, og det har vært vanskelig å få tak i deler.

Jernbanedeler ute av produksjon

Bane Nor forteller at dette er deler som er ute av produksjon, og at det da blir naturlig å spørre de som har størst samling.

– Det er ikke et veldig stort problem at delene ikke produseres lenger. Det er noen kritiske komponenter som vi er avhengig av, og da må vi henvende oss til museer og nedlagte anlegg som har reservedeler, sier Varnes.

Det var Sandefjords Blad som først omtalte museum-søket.

Utbrent

OMFATTENDE SKADER: Det var store skader i det tekniske rommet i Sandefjord stasjon etter brannen.

Foto: STEFAN CHRISTENSEN / SPORDRIFT

Uproblematisk

Hos Museet Gamle Vossebanen forteller de at museet er positive til å bidra om det trengs. For det er ikke uvanlig å få slike henvendelser fra Bane Nor.

– Vi fikk en forespørsel fra Bane Nor om vi hadde en av disse delene i samlingen vår. Vi har den komponenten hos oss. Men vi har ikke mottatt noen forespørsel om å gi den ut.

Museumslederen anslår at komponenten stammer fra 1950-1960-tallet.

– Dette er ikke en veldig gammel del og det er en del som fortsatt er i bruk. Men den produseres ikke lenger, og det er derfor vanskelig å få tak i den nå.

Denne gangen fant Bane Nor samme komponent på et nedlagt anlegg i Østfold, så museet slapp å gi den bort.

Vestfoldbanen åpner

Mandag 27. september åpner strekningen mellom Sandefjord og Skien igjen, men åtte avganger i døgnet vil være innstilt på hele eller deler av strekningen etter Sandefjord stasjon.

– Grunnen til det er at Sandefjord stasjon åpnes med bare ett spor i drift. Skadeomfanget er stort og komplisert, og signalanlegget må bygges på nytt, forklarer Sverre Kjenne, konserndirektør for Drift og Teknologi i Bane Nor.

Neste sommer er et komplett anlegg på plass igjen. Bane Nor planlegger å gjenåpne for full drift i løpet av høsten 2022.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Har du mista håpet om å nokonsinne ha nok i eigenkapital? Då kan det vera det finnes andre løysingar.

Må du ha eigenkapital for å få bustadlån?