–Det er et sjokk å få vite at 400 dollar var belastet mitt kort, sier Elin Eikeland.
Svindelen ble oppdaget hos DNB, som raskt tok kontakt med Eikeland.
–Vi bruker et nytt system som hjelper oss å avsløre slike saker. Vi får beskjed når et kort for eksempel først blir brukt i Norge, også kanskje bare timer senere blir brukt i USA. Når det skjer kontakter vi kunden for å undersøke dette, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB Vidar Korsberg Dalsbø.
Avdekker mer svindel
Ved hjelp av den nye teknologien avslører DNB rekordmange forsøk på kredittkortsvindel.
–Vi har avdekket 55 prosent flere slike saker, sammenliknet med i fjor, sier Korsberg Dalsbø.
Kommunikasjonsrådgiver i DNB Vidar Korsberg Dalsbø sier de avdekker mer kredittkortsvindel nå enn tidligere.
Foto: DNBI 2012 rapporterte bankene tap på kortvindel for 135 millioner kroner. Det viser tall samlet inn av Bankenes Standardiseringskontor og Finans Norge.
Les også:
–Dette kortet har jeg aldri brukt før. Jeg fikk det i posten fordi jeg har hatt et sånt trumfkort tidligere. Det var derfor veldig overraskende da jeg fikk telefon fra DNB, sier Elin Eikeland.
–Vi sender aldri ut kort uten at folk har bestilt det, sier Korsberg Dalsbø i DNB.
Advarer andre
NRK.no møter Elin Eikeland utenfor politistasjonen i Kragerø. Hun er der for å anmelde svindelen.
Det var et slik kort Elin Eikeland hadde. Kortet er nå klippet i to.
Foto: DNB–Jeg synes det er viktig å si ifra om dette. Det kan være mange andre som havner i samme situasjon, sier Eikeland.