Hopp til innhold

Amedia kutter grovt

Til sammen skal nærmere hundre årsverk kuttes i lokalavisene i Vestfold, Telemark og Buskerud. Tønsbergs Blad skal alene slankes med 17 årsverk.

Nedbemanning i Amedia

Amedia kutter grovt. Bruken av papiraviser har gått ned, og de ble passert av elektroniske medier allerede i 2009.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix


– Vi ser en endring i annonsemarkedet fra printmedier til digitale medier, hvor vi ikke får den andelen av kaka som vi tidligere har hatt. Det er vår utfordring å klare å utvikle våre produkter, slik at vi klarer å bli med i konkurransen der, sier administrerende direktør i Amedia Vestfold, Øystein Hjørnevik.

– Kjedelig å vente på en papiravis


Tallene fra Mediebedriftenes Landsforening er tydelige. Allerede i 2009 passerte elektroniske medier papiravisene, og de har fortsatt å øke. Samtidig har bruken av papiraviser gått ned. Internett og mobil tar stadig større markedsandeler. Spesielt hos de unge mediebrukerne.


– Ungdommen leser mindre avis nå enn de gjorde. De leser digitale medier, og de leser på en annen måte. For printmediene, som fremdeles står for den største delen av inntektene våre, er befolkningen voksen, sier Hjørnevik.


Malin Haugdal går på medielinja på Horten videregående skole. Hun leser papiraviser svært sjelden.
– Min morgenrutine er å ta opp mobilen, sjekke sosiale medier og lese nyheter på nettaviser. Det gjør jeg hver dag, forteller hun.
Klassekameraten Bendik Hansen leser også helst aviser på mobilen.
– Det er kjedelig å vente på en papiravis, forteller han og kompisen Kamyab Akbri legger til:
– Hvem gidder å gå til Narvesen for å kjøpe en avis, når man bare kan klikke seg inn på telefonen gratis?


– Vi må tenke annerledes


Hjørnevik mener at de nå må tenke annerledes, men at han håper endringene ikke svekker sluttproduktet.
– Det er en betydelig justering av bemanningen i redaksjonene. Vi må tenke nytt, og finne nye løsninger.