Aldri betalt mer for steinsprutskader

1,6 milliarder kroner ble utbetalt av forsikringsselskapene i fjor, viser tall fra Finans Norge.

Steinsprut
Foto: Julie Refseth / NRK

– Ny teknologi i rutene gjør det både mer kostbart og er mer omfattende å skifte, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

På grunn av mye grus som ligger på veiene etter vinteren, er det nå høysesong for slike skader.

Stine Neverdal

STORE SUMMER: Forsikringsselskapene har aldri før betalt ut så mye i erstatning som i fjor når det gjelder steinsprutskader, forteller kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Foto: Privat

– Det er ikke alltid nødvendig å skifte frontruta, men det er viktig å få reparert skaden så tidlig som mulig for å unngå ekstra utgifter.

Er skaden så stor at man må skifte bilruta, må man som regel ut med en egenandel. Hvis det kun er behov for å reparere skaden, er dette gratis så lenge man har delkasko eller kaskoforsikring.

Stor pågang

Hos Riis Bilglass i Tønsberg er det for tiden stor pågang av bileiere som kommer innom for å reparere bilglasset eller skifte ut frontruten på grunn av steinsprutskade.

Glassmester Lasse Rudskjær hos Riis Bilglass i Tønsberg, sier de har merket en økning i løpet av de siste årene.

– Det er dessverre ikke så mye man kan gjøre for å unngå å få en steinsprutskade. De fleste bileiere kommer nok til å oppleve å få det før eller siden, sier Rudskjær.

Riis bilglass

HØYSESONG: Glassmester Lasse Rudskjær hos Riis Bilglass i Tønsberg reparerer mange steinsprutskader på denne tiden av året.

Foto: Julie Refseth / NRK

– Når vet man om man har fått en slik skade?

– Hvis man tenker bredden på rattet og høyden på ruta, og det er en skade der som er større en ti millimeter, må skaden repareres. Det er også behov for en reparasjon hvis det er to skader i samme område som er nærmere hverandre enn ti centimeter.

Mykere dekk

Mykere gummi i vinterdekkene kan også være noe av grunnen til at stadig flere bilister opplever steinsprut, forteller Rudskjær.

– Dette gjør at småstein blir sittende fast, og etter hvert som man akselererer, spretter disse ut og treffer bilen. Det er også en stor sannsynlighet at småstein kan treffe bilen bak hvis det er kort avstand mellom bilene.

Bilglassene har også blitt tynnere, og øker dermed sannsynligheten for at glasset sprekker.

Hold avstand

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige, tror minst like mange bileiere vil oppleve denne type skade, også i år.

Hvis man kjører på veier som har vært strødd, er man mer utsatt for steinsprutskade sammenlignet med på veier som har vært saltet, ifølge Voll.

Arne Voll

DEKK TIL MED TAPE: Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige, anbefaler bileiere til å dekke til steinsprutskader med en tape så raskt som mulig etter skaden har oppstått.

Foto: Gjensidige

– For å unngå steinsprutskader kan det være lurt å holde avstand til bilen foran.

Får man en sprekk i bilruta, bør man dekke den til med tape.

– Hvis man ikke gjør dette vil den lille sprekken være utsatt for å bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den.