– De vet ikke hva de gjør

Både politi og grunneiere med erfaring fra prøveordningen for snøskuter i Vinje, mener det kommer til å bli mer ulovlig kjøring i kommunene som åpner for skuterløyper.

Skutere
Foto: Arnstein Jensen / NRK

Regjeringen var tidlig ute med å varsle at de kom til å la det bli lettere å legge opp løyper i kommunene hvor folk kan få kjøre skuter.

Allerede mens Fremskrittspartiet og Høyre satt sammen for å bli enige om politikken, kunne Siv Jensen fortelle at de kom til å la kommunene selv få bestemme om kjøring i utmark.

Nå har over 100 kommuner varslet at de ønsker å bli med på prøveordningen.

Les også:

Har fått nok

Vinje kommune har deltatt i en prøveordning med snøskuterløyper i over ti år

Grunneier Ragnhild Kielland

Grunneier Ragnhild Kielland er lei av å ha skuterløyper over eiendommen sin. Denne vinteren har hun nektet kommunen å legge løypa over eiendommen.

Foto: Vibeke Ravndal / NRK

allerede. Nå har en av de største grunneierne, Ragnhild Kielland, fått nok av kjøringa.

I mange år har hun tillatt at skuterløypa kunne gå over eiendommen hennes. Men denne vinteren har hun sagt nei.

– Det bråker, de kjører så mye og så fort og utenom løypene og stort sett hvor det måtte passe dem, sier Kielland.

Hun sier at det har blitt merkbart mer ulovlig kjøring de siste tre-fire årene. Selv om regelverket sier at det bare er lov å kjøre langs de merka løypene og at det er bare folk som er bosatt i kommunen som får lov til å kjøre der, har hun sett spor av at det kjøres mye utenfor løypa.

– De lager cross-sirkler i snøen, de lager alternative traseer og hogger gjerne ned trær som står i veien.

Saken fortsetter under videoen.

Grunneier er oppgitt over mye ulovlig skuterkjøring på eiendommen sin. Advarer andre kommuner som vil inn i prøveordningen.

Håper på færre konflikter

Kommunene som har varslet at de vil være med på den nye prøveordningen jobber nå med søknadsarbeidet og vil trolig ha løyper klare til neste vinter. En av disse kommunene er Seljord. Her har ordfører Jon Svartdal kommet godt i gang med planene.

– Det er ungdommene som ønsker å kjøre skuter, først og fremst. Det er de som vil ha fordel av det, sier Svartdal.

Han mener det vil bli færre konflikter mellom friluftsfolk og skuterkjørere når ordninga starter opp. Ordninga vil gjøre at de som ønsker å kjøre, får gjøre det lovlig, uten at det forstyrrer folk som ønsker å gå på ski eller nyte skogens ro på andre måter.

Les også:

– Flere kjører ulovlig

Miljøkoordinator Olav Lia

Miljøkoordinator ved Telemark politidistrikt Olav Lia sier at det har vært en jevn økning av folk som kjører skuter i Vinje. Både lovlig og ulovlig.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

Politiet følger med på kjøringa som foregår i naturen. De må bare konstatere at det er vanskelig å ta de som kjører ulovlig på fersken. Med en gang de legger ut på tur, går det varsling via sosiale medier til skuterkjørerne.

– Utviklinga har gått jevnt og trutt. Det er blitt mer og mer skutere. Både de som kjører lovlig og de som kjører ulovlig, sier miljøkoordinator Olav Lia ved politiet i Telemark.

Han tror at når det nå blir enda flere kommuner som tillater fritidskjøring, vil det også bli enda flere folk som kjører skuter.

– Og enda flere som kjører ulovlig?

– Jo flere skutere, jo større sjans er det nok for at flere kjører ulovlig. Det tror jeg.

– Forbud er ikke noe alternativ

Ordfører i Vinje, Arne Vinje sier også at det er blitt mer ulovlig kjøring, men mener

Ordfører i Vinje, Arne Vinje

Ordfører Arne Vinje vil ikke tilbake til et forbud mot fritidskjøring med snøskuter.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

det kan skyldes at det er blitt skapt et inntrykk av at det nå er frislipp for skuterkjøring overalt. Når folk har skjønt reglene, regner han med at det vil bli mer lovlig kjøring igjen.

Vinje sier det ikke er noe alternativ å forby fritidskjøring totalt. Han tror skuterkjøringa er kommet for å bli og at selv om det nå er noen som bryter loven, vil et nytt forbud vil gjøre forholdene enda verre.

– Alternativet er enda mer lovløshet og enda større konflikter.

Ragnhild Kielland ble overrasket da hun fikk høre at Regjeringen legger opp til at mange flere kommuner skal få legge til rette for fritidskjøring med snøskuter.

– Jeg tenkte «stakkars, de vet ikke hva de gjør». Kan vi ikke få dette i Oslo? Jeg skulle gjerne fått dette i Nordmarka i Oslo, for å sett protestene. For de hadde blitt massive.