Hopp til innhold

Amedia-hackingen: Personopplysninger kan være på avveie

Konsernet ber abonnenter være ekstra oppmerksom på mistenkelige tekstmeldinger, telefonhenvendelser og e-poster.

E-post fra Amedia til abonnenter om dataangrepet.

DATAANGREP: I denne e-posten opplyser Amedia abonnentene om at de kan være berørt av dataangrepet mot konsernet.

Foto: Skjermbilde av e-post

28. desember ble Amedia utsatt for et dataangrep.

I en e-post til kundene skriver de:

«Vi sender deg med dette informasjon om at du beklageligvis kan være berørt, gjennom at personopplysninger om deg kan ha blitt hentet ut».

Konserndirektør for nyheter og abonnement i Amedia, Jostein Larsen Østring, sier at det var nødvendig å fortelle kundene om det.

Vi mener det er viktig og ryddig å informere direkte om hva vi vet nå, samt gi generelle råd om hvordan man bør forholde seg til en slik situasjon.

Mange spørsmål

Allerede onsdag formiddag hadde det kommet 300 henvendelser til Amedia som handlet om angrepet. Østring sier at mange vil ha mer informasjon.

Noen spør om hvilke data vi sitter på. De spør om hvordan de kan beskytte seg mot eventuelle angrep. Det er helt naturlig at folk har spørsmål. Vi svarer så godt vi kan.

Jostein Larsen Østring, konserndirektør nyheter og abonnement i Amedia.

INFORMERER: Jostein Larsen Østring, konserndirektør nyheter og abonnement i Amedia, sier det er viktig og ryddig å informere abonnentene om hva de vet.

Foto: Anton Soggiu / Amedia

Østring peker på at opplysninger som passord, lesehistorikk, informasjon om bankkort og betaling ikke er berørt.

Amedia har ingen informasjon om at personopplysninger er misbrukt.

Det kan imidlertid ikke utelukkes at navn, adresse, e-post, telefonnummer, fødselsdato, abonnementsform- og historikk kan være på avveie.

Kan bli utsatt for svindel

Konsernet har ikke full kontroll på hva hackerne har fått tilgang til.

Derfor ber de kundene om å være ekstra oppmerksomme på mistenkelige tekstmeldinger, telefonhenvendelser og e-poster.

Om noen av dine opplysninger viser seg å være på avveie, kan du potensielt bli utsatt for forsøk på datamisbruk eller svindel.

Amedia har kontaktet eksperter for å følge med på dette.

Oppdager de at opplysninger blir misbrukt, informerer de kundene med en gang.

Vet dere hvor det sviktet?

Av hensyn til pågående undersøkelser, politiets etterforskning og risikoen for at hackerne kan dra nytte av informasjon, kan vi ikke på nåværende tidspunkt informere mer detaljert om årsaken, sier Østring.

Innkalte til møte

Flere store norske virksomheter har blitt rammet av alvorlige dataangrep de siste månendene.

– Den digitale trusseltrenden har i løpet av de siste årene vist en markert endring, i form av at den har blitt veldig mye større, sier direktør i Næringslivets sikkerhetsråd, Odin Johannessen.

Odin Johannessen, Direktør i Næringslivets sikkerhetsråd.

TRUSSEL: Direktør i Næringslivets sikkerhetsråd Odin Johannssen, forteller at dataangrep stadig blir en større trussel.

Foto: Eva Helene Storm Hansen / Moment Studio

Onsdag formiddag hadde han et møte med bedrifter som er medlemmer og partnere for å snakke om hva som kan gjøres for å beskytte seg mot slike angrep.

På møtet ble det snakket om at den digitale trusselen er global. Den rammer virksomheter som ikke har trodd at de er interessante.

Johannessen sier det er viktig å huske på at absolutt alle kan bli offer for hackere.

Rammer papiravisene

Dataangrepet i Amedia gikk ut over systemene de bruker for å gi ut aviser på papir.

Ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad, Sigmund Kydland, sier det er veldig beklagelig.

Det som er det paradoksale her er at hackerangrepet rammer papiravisproduksjonen, men ikke nettavisen.

Sigmund Kydland

RAMMER PAPIRAVISEN: Ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad Sigmund Kydland sier de jobber på en gammeldags måte for å få ut papiravis.

Kydland vet at det jobbes døgnet rundt for å løse problemene. I mellomtiden sørger ansatte lokalt for at avisen kommer ut på papir.

– Folk på desken står på og produserer papiravis på en vanskelig og gammeldags måte. Dessverre er avisen mindre enn den pleier og litt begrenset. Sånn må det være i en periode.