Under emneknaggen #tetrischallenge publiserer nødetater fra hele verden bilder av utstyr i sosiale medier.
– Det virket morsomt og kanskje interessant for publikum å vite hva slags utstyr vi har med oss, sier Daniel Haugen.
Han kjører ambulanse i Vestfold og la nylig ut et bilde som viser alt utstyret bilen – inkludert de ansatte.
Startet i Sveits
Ifølge The Guardian startet trenden i Zürich, da politiet publiserte et bilde på sine kontoer i sosiale medier.
Nå finner man tusenvis av bilder av nødetater og andre yrker på Instagram og Facebook.
Haugen synes det er positivt at nødetatene er kreative.
– Hvis vi kan uttrykke oss på en positiv måte får publikum mer informasjon og blir tryggere på oss, sier han.
Samtidig skaper bildene et engasjement innad i bransjen.
– Det blir litt faglige diskusjoner når kollegaer fra andre deler av landet ser hva slags utstyr vi bruker. Det er positivt.
Navnet Tetris challenge kommer fra det klassiske spillet Tetris, som går ut på å plassere byggeklosser slik at de passer sammen og danner en rekke.
Slår an over hele verden
Mike Hofman jobber med sosiale medier i Koninklijke Marechaussee, det nederlandske militærpolitiet. Han sier til NRK at folk har reagert positivt på bildet de har lagt ut.
– Folk oppfordrer også andre brigader til å gjøre det samme. Mange klarer ikke la være å legge merke til kaffekoppene, sier han.
Enkel humor
Martin Gundersen i NRK Beta er ikke overrasket over at tetris-utfordringen går viralt fordi den er enkel å gjennomføre og kjenne igjen.
– Vi vil gjerne se vakre bilder på Instagram med en humoristisk tvist. Denne utfordringen er lett å tilpasse til sin hverdag. Her er det militære kjøretøy, passasjerfly, og mennesker i sin skjønneste forordning, sier Gundersen.